بررسی فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره .Polylophium involucratum (Pall.) Boiss برداشت شده از ارتفاعات جواهرده رامسر و تعیین اثرات سیتوتوکسیک آن بر روی لوسمی میلویید مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه عواملی مانند بروز حساسیت ها، پیدایش عوارض جانبی داروها، سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک و نیاز بدن به ترکیبات آنتی اکسیدان، اهمیت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داده است.

هدف

از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره برداشت شده از ارتفاعات جواهرده رامسر و تعیین اثرات سیتوتوکسیک آن بر روی لوسمی میلویید مزمن می باشد.

مواد و روش ها

بدین منظور، دانه های گیاه گاوزیره از ارتفاعات جواهرده رامسر جمع آوری و با استفاده از دستگاه مایکروویو عصاره گیری انجام شد. سپس با استفاده از آزمون های فیتوشیمیایی به صورت کمی و کیفی، تعیین فعالیت ضد باکتریایی به روش انتشار دیسک و در نهایت، ارزیابی اثر سمیت سلولی بر روی رده سلول سرطانی K562 با استفاده از روش MTT مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

غربالگری فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره وجود متابولیت های ثانویه از قبیل فلاونویید ها، ترپنویید ها، کومارین ها، کاردیاک گلیکوزید ها، تانن ها، فنول ها، کینون ها و ساپونین ها را تایید کرد. مقدار کل ترکیبات فنولی و ترکیبات فلاونوییدی به ترتیب 2±12/93، 7±7/58 میلی گرم بر میلی لیتر محاسبه گردید. درصد مهار رادیکال آزاد 0/5±57/70 و مقدار IC50 0/66 میکروگرم بر میلی لیتر بدست آمد. قطر هاله عدم رشد، در باکتری گرم منفی اشریشیاکلی و باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس و باسیلوس سریوس به ترتیب 25، 10 و 10 میلی متر مشاهده شد. همچنین نتایج سمیت سلولی نشان داد که عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره، وابسته به دوز می باشد که در غلظت 50 میکروگرم بر میلی لیتر بیشترین اثر سمیت مشاهده گردید و در غلظت 20 میکروگرم بر میلیلیتر در زمان 24 ساعت نیز بیشترین اثر توان زیستی مشاهده شد که میزان IC50 آن برابر با 0/03±50/35 میکروگرم بر میلی لیتر با سطح معناداری 5% تعیین گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج بدست آمده، به طور کلی یکی از راهکارهای موثر در درمان سرطان استفاده از ترکیبات موثره گیاهی به شمار می رود و احتمالا متابولیت های ثانویه موجود در عصاره گیاه گاوزیره می تواند یک روش امیدبخش در درمان سرطان باشد که نیازمند مطالعات و انجام آزمایشات بیشتر در آینده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!