شناسایی ابعاد و مولفه های موثر بر توسعه پایدار صنعت ساخت بر مبنای مدل سازی اطلاعات ساختمان با استفاده از تئوری داده بنیاد: مطالعه موردی منطقه 3 شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر، تحقیقات در زمینه مدلسازی اطلاعات ساختمان و مطالعات پایداری افزایش یافته است. با این حال، چند مطالعه با رویکرد بررسی ادغام فناوری های مدلسازی اطلاعات ساختمان درجهت تقویت اجرای روش های پایداری در صنعت ساختمان سازی انجام شده است. تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان یکی از روش هایی است که به دلیل امکان ایجاد پایگاه داده های قوی برای ساختمان و اجزای آن نسبت به ایجاد و ارایه شناسنامه های اطلاعاتی غنی ، امکان اتخاذ تصمیمات بهینه جهت اجرای پروژه ها درهر مرحله، موجبات کاهش چشمگیر زمان و هزینه ی مدیریت اجرایی در ساخت و ساز را فراهم آورده است. فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان به عنوان ابزاری قدرتمند در دست مدیران، معیارهای موفقیت پروژه را بهبود می بخشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های موثر بر توسعه پایدار صنعت ساختمان سازی بر مبنای مدل سازی اطلاعات ساختمان که روش استفاده شده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه داده بنیاد میباشد. مبنای اصلی جمع آوری اطلاعات، انجام مصاحبه های عمیق با خبرگان، اساتید و متخصصین پروژه های ساختمانی شهرداری منطقه 3 شهرتهران می باشد که درمجموع 15 مصاحبه انجام شده از جمع آوری اطلاعات آن، کدهای مربوط به مصاحبه های مکتوب تجزیه وتحلیل شده اند. یافته های پژوهش پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ارایه مدل نهایی پژوهش شد که کدهای احصا شده از مصاحبه ها در قالب 55 مفهوم و 14 مقوله اصلی دسته بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مقوله های عوامل زیست محیطی و علی تاثیرگذار بر مدل سازی اطلاعات ساختمان و مقوله های طراحی بهینه ساختمان ، یکپارچه سازی مدل های قراردادی و توسعه پایدار، صرفه جویی منابع طبیعی ، توسعه و آموزش درمقوله های ساختاری ،عوامل مدیریتی و فناوری اطلاعات در مقوله های مداخله گر و پیامدهای زیرساختی، سازمانی و کلان بر توسعه پایدار صنعت ساختمان سازی نیز تاثیر بسزایی دارند و پیامدهای این ابعاد موجبات توسعه پایدار صنعت ساختمان سازی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!