ویژگی ها و استلزامات در تربیت معلم الهام بخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از پژوهش بررسی ویژگی ها و استلزامات در تربیت معلم الهام بخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان) است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش تحلیل اسناد و روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختار یافته) مورد استفاده قرار گرفت. در این مطالعه 22 معلم دوره ابتدایی در شهر نجف آباد و 19 استاد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش نمونه گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب شد. در بخش یافته ها با بررسی منابع موجود و از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان ویژگی معلمان الهام بخش مشخص گردید و نشان داده شد که الهام بخش شدن یک شبه حاصل نمی شود. بلکه ضمن توجه به استعداد افراد با تلاش و تربیت و رشد قوای عقلانی حاصل می گردد. در ادامه از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان به ترتیب به شناسایی فرصت ها و چالش موجود در تربیت معلمان الهام بخش در مراکز تربیت معلم پرداخته شد و در نهایت طبق نظر معلمان برای غلبه بر چالش ها پیشنهاداتی همچون ارتقای سطح علمی اساتید و گزینش ویژه در انتخاب آنها، تخصصی کردن واحد های درسی، تقویت و تجهیز دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دوره های آموزشی مختلف و توجه بیشتر به دوره های کارورزی مطرح شد. متخصصان هم برای برون رفت از چالش ها، راه کارهایی همچون استفاده از تجارب اساتید و معلمان با تجربه در تصمیم گیری ها، استفاده از معلمان و اساتید هنرمند، تعریف درست از معلم الهام بخش و تقدیر از معلمان الهام بخش، برگزاری دوره های آموزشی، اصلاح شیوه گزینش و جذب در جهت بکارگیری دانشجومعلم ها و اساتید، تناسب ورودی ها با ظرفیت هر مرکز، تالیف کتاب های جدید و ترجمه آثار خوب و معتبر و اصلاح نگرش دانشجومعلم ها نسبت به شغل مقدس معلمی را پیشنهاد دادند .
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!