مقایسه اثربخشی مقابله درمانگری و هیپنوتیزم درمانی بر احساس تنهایی و کاهش نشانگان سوگ در افراد سوگوار بر اثر کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تنهایی، احساسی رایج است که افراد داغدیده، به ویژه در طول همه گیری بیماری کرونا تجربه کرد ه اند. اقدامات فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های تجمع، ارتباط مردم با دیگران و دریافت حمایت های لازم را دشوار می کند و این امر می تواند منجربه احساس انزوا، غم و اندوه و اضطراب شود؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی مقابله درمانگری و هیپنوتیزم درمانی بر احساس تنهایی و کاهش نشانگان سوگ در افراد سوگوار بر اثر کرونا انجام شد.

روش بررسی

روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری همراه با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را افراد سوگوار بر اثر کرونا تشکیل دادند که در سال 1401 از بیمارستان های بهمن و آتیه و پارسیان تهران معرفی شدند. از بین آن ها 45 نفر داوطلب واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه پانزده نفر) قرار گرفتند. سپس آزمودنی های هر سه گروه پرسش نامه احساس تنهایی (راسل، 1996) و پرسش نامه آثار سوگ هوگان (هوگان و همکاران، 2001) را تکمیل کردند. پس از آن برنامه مقابله درمانگری روی گروه آزمایش اول و هیپنوتیزم درمانی روی گروه آزمایش دوم اجرا شد. در ادامه هر سه گروه پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند و یک ماه بعد در هر سه گروه پیگیری انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر صورت گرفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد، تاثیرات مقابله درمانگری و هیپنوتیزم درمانی بر کاهش احساس تنهایی نشانگان سوگ در افراد سوگوار بر اثر کرونا معنادار است (0٫001>p)؛ به علاوه هیپنوتیزم درمانی در خرده مقیاس های ناامیدی، رفتار وحشت زدگی، رشد شخصی، سرزنش و خشم، اثربخشی بیشتری دارد؛ اما در خرده مقیاس های انفصال و کناره گیری و درهم ریختگی، مقابله درمانگری دارای اثربخشی بیشتری است؛ همچنین در متغیر احساس تنهایی هیپنوتیزم درمانی اثربخشی بیشتری دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری پایدار است.

نتیجه گیری

براساس یافته ها می توان گفت، مداخلات مقابله درمانگری و هیپنوتیزم درمانی در طولانی مدت، بر کاهش احساس تنهایی و کاهش نشانگان سوگ موثر است؛ همچنین هیپنوتیزم درمانی درمقایسه با مقابله درمانگری اثربخشی بیشتری دارد. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!