ایجاد و ارزیابی کاربردپذیری برنامه کاربردی خودمراقبتی انسداد مزمن ریوی مبتنی بر اندروید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود پیشرفت مداوم در پزشکی، Chronic Obstructive Pulmonary Disease (انسداد مزمن ریوی (COPD)) همچنان یک بیماری تنفسی پیشرو، غیرقابل درمان و مزمن است که عملکرد بیماران را از ابعاد مختلف محدود کرده و کیفیت زندگی آن ها را  به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در این مسیر  خودمراقبتی بیماران و به کارگیری ابزارهای مرتبط با آن  در کنترل و درمان بیماری اثر قابل توجهی دارد. هدف این پژوهش ، طراحی و ایجاد برنامه ی کاربردی جهت خودمراقبتی انسداد مزمن ریوی مبتنی بر اندروید بود.

روش بررسی

این پژوهش از نوع توصیفی-توسعه ای با رویکرد کاربردی بود. در گام اول بر اساس مطالعه ی منابع کتابخانه ای و گایدلاین ها و بررسی پرونده های بیماران بستری مبتلا به COPD در بیمارستان فیروزآبادی، پرسش نامه ای با هدف نیازسنجی اطلاعاتی و تعیین اقلام داده ای و قابلیت های موردنیاز در برنامه ی کاربردی طراحی گردید. آن گاه بر اساس نمونه ای 10 نفره (به روش تصادفی و در دسترس) از پزشکان متخصص داخلی و فوق تخصص ریه در بیمارستان های فیروزآبادی و حضرت رسول، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، بررسی و تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل و سپس جداول سناریو و نمودارهای موردکاربرد جهت نمایش جریان کلی برنامه کاربردی ترسیم شد. برنامه کاربردی با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا در محیط نرم افزار اندروید استودیو 2021 طراحی و ایجاد گردید. پس از نصب برنامه ی کاربردی بر روی تلفن همراه ده نفر از بیماران مبتلا به COPD مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی داخلی و ریه بیمارستان فیروزآبادی شهرری و استفاده از آن به مدت یک هفته ، نظرات بیماران درمورد کاربردپذیری برنامه کاربردی از طریق پرسش نامه QUIS جمع آوری و تحلیل شد. 

یافته ها

بخش های برنامه کاربردی، متعاقب نظرسنجی متخصصان، موارد اطلاعات فردی ، اطلاعات بالینی ، مدیریت بیماری ، گزارش گیری و نکات آموزشی تعیین شد. که پس از طراحی جهت استفاده و ارزیابی در اختیار بیماران قرارگرفت. درپایان پژوهش، نتایج حاصل از ارزیابی قابلیت استفاده و میزان رضایت مندی از برنامه کاربردی نشان داد که از دیدگاه بیماران، برنامه کاربردی با میانگین امتیاز 8/1(از 10 امتیاز) در سطح خوب قرار گرفته است.

نتیجه گیری

از برنامه ی کاربردی خودمراقبتی طراحی شده می توان در جهت افزایش آگاهی بخشی، کمک به مدیریت بیماری ، افزایش سطج کیفیت زندگی و کاهش عوارض بیماری و کاهش بار بیماری  برای بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p2687223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!