مرور نظام مند عملکرد برنامه های کاربردی همراه فارسی زبان در پاندمی کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با شیوع پاندمی کرونا، آمار تعداد برنامه های کاربردی سلامت همراه، رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف ارزیابی محتوای برنامه های کاربردی فارسی زبان در مدیریت کووید 19 انجام شد.

روش بررسی

در این پژوهش مروری، جستجوی نظام مند برنامه های فارسی زبان حوزه ی بیماری کووید 19 در چهار بازار برنامه های کاربردی همراه شامل App Store، Google Play، Bazzar و Myket انجام شد. محتوای برنامه ها بر اساس یک چک لیست محقق ساخته که به تایید سه متخصص رسیده بود، در پنج محور سهولت استفاده، آموزش، پایش، حریم خصوصی و تسهیم داده ارزیابی گردید. برنامه هایی که بیش از 50 درصد نمره ارزیابی را دریافت کردند به عنوان برنامه ی منتخب معرفی شدند. با حذف برنامه های تکراری، 119 برنامه استخراج شد که از این میان براساس معیارهای ورود و خروج و بعد از بررسی کامل محتوا و قابلیت ها ، 21 برنامه وارد مرحله نهایی ارزیابی کییاففی شدند.

یافته ها

بر اساس مجموع امتیازات برنامه Safiran Salamat بیشترین امتیاز(31) را دریافت نمود و Ac19 و Mask با امتیاز 27 و 22 به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. این سه برنامه به همراه برنامه ی Corona Amar Tashkhis که در رتبه ی چهارم بود، بیش از 50 درصد امتیاز بررسی محتوا را دریافت کردند و 17 برنامه ی دیگر کمتر از 50 درصد نمره کل امتیاز را به خود اختصاص دادند. دولت نقش مهمی در معرفی و راه اندازی برنامه ها داشت(سه برنامه با حمایت دولت و یک برنامه به صورت خصوصی راه اندازی شده بودند). هر چهار برنامه ی منتخب، نمره ی قابل قبولی را از جهت سهولت استفاده کسب نمودند. ردیابی کاربران و پایش قرنطینه در برنامه های مذکور مغفول مانده بود. بعد از تعیین نمره نهایی برنامه ها، میزان دانلود بر اساس آمار دانلود بازارهای برنامه های کاربردی استخراج شد. از آزمون همبستگی پیرسون جهت آزمون رابطه ی بین نمره ی کل برنامه های کاربردی و میزان دانلود استفاده گردید و همبستگی معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که برنامه های کاربردی همراه در حیطه های آموزش و اطلاع رسانی، عملکرد قابل قبولی دارند؛ اما محبوبیت پایین می دستیابی به این اهداف را دور از انتظار می نماید. راهبردهای بازاریابی می تواند به عنوان یکی از استراتژی های مفید در افزایش استفاده از برنامه های سلامت همراه موثر باشد. همچنین گنجاندن قابلیت هایی نظیر ثبت محل جغرافیایی کاربر و ردیابی تماس ها و مشاوره های آنلاین می تواند در راستای اهداف پیشگیرانه مثمر ثمر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 289
لینک کوتاه:
magiran.com/p2687225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!