ارائه مدل نوآوری سازمانی بر اساس رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در دانشگاه های دولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بررسی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی می تواند نقش موثری در طراحی برنامه های بهبود عملکرد سازمان و ایجاد مزیت رقابتی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه ارایه مدل نوآوری سازمانی بر اساس رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در دانشگاه های دولتی بود.

روش

این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی به تعداد 1525 نفر بودند که تعداد 320 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته نوآوری سازمانی و پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی بودند. داده ها با روش های تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بار عاملی همه مولفه ها یا عامل ها بالاتر از 60/0، میانگین واریانس استخراج شده همه آنها بالاتر از 50/0 و پایایی همه آنها با روش های آلفای کرونباخ و ترکیبی بالاتر از 80/0 بود. همچنین، مدل نوآوری سازمانی بر اساس رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در دانشگاه های دولتی برازش مناسبی داشت. علاوه بر آن، هر سه متغیر رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی بر نوآوری سازمانی در دانشگاه های دولتی اثر مستقیم و معنادار داشتند (001/0 <p).

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده نقش موثر رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در نوآوری سازمانی در دانشگاه های دولتی بودند. بنابراین، برای ارتقای نوآوری سازمانی آنان می توان زمینه را برای بهبود رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی فراهم کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!