رابطه سلامت معنوی و بار مراقبتی مادران بر اضطراب کودکان دارای بیماری های مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مبتلایان به بیماری مزمن نیاز به مراقبت فراوان داشته و بارمراقبتی زیادی را به خانواده تحمیل می کنند. سلامت معنوی هسته مرکزی سلامتی در انسان است و می تواند باعث کاهش بارمراقبتی و سطح اضطراب شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت معنوی و بار مراقبتی مادران بر اضطراب کودکان دارای بیماری مزمن انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر به صورت توصیفی-همبستگی بر روی 108 نفر از کودکان دارای بیماری مزمن بستری در بیمارستان بعثت همدان و مادران مراقب آنان در سال 1401 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982)، پرسشنامه اصلاح شده مراقبت کودکان سرطانی کیگان ولز (2002)، و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (1998) نسخه کودک بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر بیشتر مادران دارای سلامت معنوی بالا 19/37 ± 94/46 و بار مراقبتی متوسط (برحسب ساعت) 9/68 ± 50/04 بودند. همچنین کودکان دارای سطح اضطراب پایین 21/13 ± 27/66 بودند. یافته ها نشان داد که سلامت معنوی با بار مراقبتی دارای رابطه معکوس بود و با افزایش سلامت معنوی بار مراقبتی مادران کاهش میافت (0/003=P). همچنین با افزایش بار مراقبتی میزان اضطراب کودکان افزایش یافت و نشان دهنده رابطه مستقیم بین این دو مولفه بود (0/003=P). سطح اضطراب کودکان با سلامت معنوی مادران دارای رابطه معکوس بود به طوری که با افزایش سلامت معنوی مادران از میزان اضطراب کودکان کاسته می شد (0/001<p).

نتیجه گیری

معنویت درمانی می تواند بر میزان بار مراقبتی مادران اثر بگذارد و از میزان بار مراقبتی آنان کم کند. همچنین می توان گفت با کاهش یافتن بار مراقبتی مادران از میزان اضطراب کودکان کم می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!