مروری بر پتانسیل باکتری های پروبیوتیک در مدیریت وزن بدن افراد چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه با بهبود سطح زندگی مردم، شیوع چاقی در سراسر جهان افزایش یافته است که از نظر بهداشت عمومی به یک چالش جهانی تبدیل شده است. از این رو، این مطالعه مروری با هدف بررسی اثر پروبیوتیک ها در کنترل وزن افراد چاق انجام شده است.

روش کار

مطالعه مروری حاضر با استفاده از راهنمای گزارش دهی مطالعات مروری پریزما نگارش شد. ابتدا با جستجوی کلمات کلیدیobesity, weight loss, overweight, probiotic bacteria, Lactobacillus spp., Bifidobacterium spp در پایگاه های اطلاعاتی Sciences Direct، Google Scholar و Pubmed، مطالعات منتشر شده در بازه های زمانی 2010 تا 2023 جمع آوری شدند. سپس مطالعات مرتبط انتخاب شدند و اطلاعات مورد نظر گردآوری و دسته بندی شده و مورد بحث قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها حاکی از آن بود که پروبیوتیک ها بطور وابسته به جنس (و گونه) در کنترل وزن اثرگذارند، بطوری که اثربخشی لاکتوباسیلوس ها در مقایسه با پروبیوتیک های دیگر بیشتر بود. سایر پروبیوتیک ها نیز هنگامی که بصورت ترکیبی با لاکتوباسیلوس ها استفاده شده بودند اثر مثبت قابل قبولی را در کنترل وزن گروه هدف نشان دادند. بطور کلی نتایج مطالعات نشان داد که تعدیل فلور میکروبی روده با مکمل های پروبیوتیکی می تواند بر کنترل وزن اثرگذار باشد.

نتیجه گیری

به طورکلی، به نظر میرسد که مکمل های پروبیوتیک میتوانند به عنوان یکی از استراتژیهای ایده آل برای درمان چاقی در آینده مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، با وجود تحقیقات گسترده، شواهد بیشتری از آزمایشات انسانی برای تایید اثرات مفید پروبیوتیکها بر چاقی مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
388 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!