بررسی ژن های منتخب مرتبط با سیگنالینگ سیتوکین در بافت مغز بیماران مبتلا به اختلال افسردگی ماژور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اختلال افسردگی ماژور یکی از متداول ترین بیماری های حوزه روانی  است. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که در این دسته از بیماران، فرآیندهای التهابی افزایش می یابند. با این وجود، شمار اندکی از پژوهش ها به موضوع مارکرهای التهابی در مغز این بیماران  پرداخته اند. هدف مطالعه حاضر بررسی بیان محور تنظیمی مرتبط با سیگنالینگ سیتوکین در بافت مغز بیماران مبتلا به اختلال افسردگی ماژور بود.
روش کار
با بهره گیری از یک رویکرد بیوانفورماتیکی بر پایه تجزیه و تحلیل داده های ریزآرایه، بیان یک محور تنظیمی در نمونه های بافت قشر پیش پیشانی بررسی شد. اصلاح پس زمینه، فیلتر کردن ژن و نرمال سازی داده ها با استفاده از آزمون های مختلف در نرم افزار R انجام شد. کیفیت داده ها نیز با بهره گیری از بسته AgiMicroRna و نمودار PCA بررسی شد. ژن های دارای تغییر بیان با استفاده از بسته limma  شناسایی شدند. برای بررسی همبستگی بین ژن های منتخب از آزمون پیرسون در نرم افزار R  استفاده شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان دادند که بیان ژن های BDNF و NRG1 در بافت PFC بیماران MDD با کاهش معناداری همراه بوده و از سوی دیگر بیان در سطح ژن های IL6 و TNF با افزایش معناداری روبرو شده است. همچنین یک همبستگی منفی قدرتمند میان ژن های IL6 و BDNF حاصل گردید.
نتیجه گیری
در این مطالعه، نتایج نشان می دهند که میان پیشرفت بیماری MDD و سیگنالینگ بواسطه سیتوکین رابطه پیچیده ای وجود دارد. این پژوهش شواهدی در راستای درک بهتر سازوکارهای بیماری زایی MDD ارایه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!