مطالعه چالش های نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مطالعه ای کیفی در شهر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان یا به اختصار نماد به عنوان یکی از طرح های مراقبتی به منظور کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدراس ایران و با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی اجرا می گردد. شناسایی چالش ها و مشکلات این طرح مهم می تواند در فرایند ارزیابی و بازنگری آن موثر باشد. لذا هدف تحقیق حاضر کشف و واکاوی این چالش ها می باشد. 

روش

این مطالعه کیفی، از نوع پدیدارشناسی بوده و در سال 1401در شهر کرمان انجام شد. تعداد سی نفر از افراد مطلع از طرح شامل دانش آموزان، معلمان و مشاوران مدرسه در مدارس به صورت هدفمند مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده ها به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. 

نتایج

ناظر به هدف تحقیق سه مضمون برساخت شده عبارتند از: ضعف سیاست گذاری مشتمل بر زیرمقوله های برنامه های فاقد تداوم، فراهم نبودن زیرساخت ها، ناهماهنگی و نبود نیروی متخصص بود. ضعف محتوایی شامل نامناسب بودن محتوا با فرهنگ و فهم گروه هدف، و نبود رویکرد بازاندیشی می باشد. مضمون موانع اجرایی شامل مشکلات مرتبط با سفیران مدارس، مشکلات مرتبط با دانش آموزان، محدودیت های حوزه مدارس و مشکلات خانواده ها بود. 

بحث و نتیجه گیری

در نهایت طرح نماد می تواند در زمینه کنترل و پشگیری از آسیب های اجتماعی کارآمدی بیشتری داشته باشد، مشروط بر آن که به لحاظ محتوایی و شیوه اجرا مورد بازاندیشی و بازنگری قرار گیرد. تحقیق و بررسی در مورد الگوی بازنگری شده نیازمند اقدامات پژوهشی و سیاستی می باشد که پیشنهاد پژوهش حاضر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!