ساخت مدل چالش های پیش روی مردان سالمند دارای آسیب بینایی: پژوهشی کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افراد با آسیب بینایی با چالش های خاصی روبرو هستند که بدون شک می تواند تاثیر عمده ای بر کیفیت زندگی آن ها داشته باشد و عملکرد آن ها در حوزه هایی مانند آموزش، زندگی مستقل، زندگی اجتماعی و وضعیت سلامت محدود کند. این مطالعه با هدف عرضه مدل چالش های مردان سالمند دارای آسیب بینایی بر اساس نظریه داده بنیاد انجام گرفت. 

روش

پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی بود. جامعه آماری و نمونه های این پژوهش را مردان سالمند با آسیب بینایی شهر شیراز تشکیل دادند که به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده های حاصل از مصاحبه با روش استراوس و کوربین1998 تحلیل گردید. کار کدگذاری داده ها در سه مرحله کدگذاری باز یا اولیه، کدگذاری محوری و گزینشی انجام شد.

نتایج

با تحلیل داده های حاصل از مصاحبه تجربه زیسته مردان سالمند با آسیب بینایی، پنج مقوله مرکزی مشتمل بر احساس آسیب پذیری، محیط های چالش برانگیز، احساس تنهایی، نگاه محیط خرد و نگاه محیط گسترده شناسایی شدند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، برطرف کردن چالش های مردان سالمند دارای آسیب بینایی باعث بهبود بهزیستی روان شناختی آن ها می شود در جهت بهبود کیفیت زندگی این افراد از اهمیت برخوردار است. از سوی دیگر یافته های به دست آمده می تواند گامی موثر در جهت کاهش چالش های مدنظر افراد نابینا در جهت جلب حمایت های اجتماعی و عرضه خدمات بهداشتی و روانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!