ارزیابی کیفیت زندگی دانشجویان دندانپزشکی علوم پزشکی مشهد در ایام کرونا به وسیله پرسشنامه استاندارد WHOQOL-BREF

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشجویان عمومی و تخصصی دندانپزشکی در ایام کرونا به وسیله پرسشنامه استاندارد WHOQOL-BREF در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی توصیفی -تحلیلی، 571 نفر از دانشجویان شرکت کردند. پرسشنامه طراحی شده توسط سازمان بهداشت جهانی با استفاده از ظرفیت گروه های دانشجویی در فضای مجازی و در پلتفرم Survey.porsline.ir، در اختیار دانشجویان دندانپزشکی علوم پزشکی مشهد که بر اساس ورودی و رشته های مختلف تخصص تقسیم شده بودند، قرار گرفت. پرسشنامه WHOQOL-BREF در چهارزمینه امتیاز بندی شد. در نهایت اطلاعات به دست آمده به صورت آماری در نرم افزار SPSS  نسخه 23 مورد تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه جهت بررسی نمونه ها، از آزمونهای t مستقل، ANOVA یک طرفه و Bonferroni استفاده شد و سطح معنی داری در آزمونهای آماری برابر 5 درصد در نظر گرفته شد.

یافته ها

در دانشجویان عمومی بین حیطه های مختلف کیفیت زندگی و جنس ارتباطی دیده نشد. بین محل سکونت و حیطه های سلامت محیط (001/0 P-value <  )، سلامت روانی (04/0P-Value=)، سلامت جسمانی (03/0P-value=) و نمره کلی کیفیت زندگی (001/0 P-value <  ) ارتباط معنی دار دیده شد. نمره کلی کیفیت زندگی و تمامی حیطه های کیفیت زندگی با داشتن وسیله نقلیه ارتباط معنی داری داشت (001/0 P-value <  ).  در دانشجویان تخصصی ارتباطی بین کیفیت زندگی و جنس (01/0  (P-value=، محل سکونت(51/0 (P-value= و وسیله نقلیه (84/0  (P-value=دیده نشد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که به طور کلی کیفیت زندگی دانشجویان دندانپزشکی مورد مطالعه، بالاتر از50 درصد قرار داشت. وسیله نقلیه و سکونت در منزل شخصی تاثیر معنی داری بر کیفیت زندگی دانشجویان عمومی داشت. عوامل سکونت و وسیله نقلیه تاثیری بر کیفیت زندگی دانشجویان تخصصی نداشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 497
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!