بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر توزیع دز تشعشعی در رادیوتراپی با استفاده از باریکه های فوتونی و الکترونی شتابدهنده های خطی درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زمینه و هدف میدانهای مغناطیسی میتوانند در پرتودرمانی، برای کاهش آلودگی الکترونی و بهبود دقت تحویل دز به کار روند. همچنین،سیستمهای MRIgRT با استفاده از میدانهای مغناطیسی، موقعیت تومور را در طول درمان ردیابی میکنند و دز ناشی از پرتوهای الکترونیرا به طور دقیق بهسمت تومور هدایت میکنند که به بهبود نتایج درمان و کاهش عوارض جانبی منجر میشود.روش بررسی از کد مونت کارلو 6.1MCNP برای شبیه سازی C/D 2100LINAC Varian در دو حالت فوتونی و الکترونی استفاده شد.منحنیهای درصد دز عمقی، پروفایلهای دز و شار الکترونهای آلوده کننده و فوتون محاسبه شد. نیم سایه ی پروفایل دز و اختلاف دز برایحالتهای مختلف محاسبه شدند. همچنین، در بخش دوم مطالعه، میدان مغناطیسی طولی ثابت 5 / 1 تسلا به فانتوم آب اعمال شد که باجهت پرتو تابش مطابقت دارد.یافته ها منحرف کنندهی مغناطیسی  (MD) باعث کاهش 3 / 8 درصد از دز سطح و 5 / 6 درصد از نیم سایه ی دز پروفایل در سطح فانتوم آبشد. منحرفکنندهی مغناطیسی تمام الکترونهای آلودهی موجود در سر دستگاه را در میدان تابشی حذف میکند، بدون اینکه هیچ تاثیریبر تعداد فوتونها بگذارد. اعمال میدان مغناطیسی طولی 5 / 1 تسلا باعث افزایش 4 درصدی دز در ناحیهی عمق دز حداکثر و کاهش20 درصدی نیمسایه و 57 درصدی دز خارج از محور در عمق دز بیشینه شد.نتیجه گیری منحرفکنندهی مغناطیسی باعث کاهش دز سطحی، دز خارج از محور و نیم سایه ی پروفایلهای دز سطحی میشود. میدانمغناطیسی طولی باعث کاهش نیمسایه و دز خارج از محور در پرتوهای الکترونی شد.میدان های مغناطیسی می توانند در پرتو درمانی برای کاهش آلودگی الکترونی و بهبود دقت تحویل دز استفاده شوند همچنین سیستم های MRIgRT با استفاده از میدان های مغناطیسی، موقعیت تومور را در طول درمان ردیابی می کنند و دز ناشی از پرتوهای الکترونی را به طور دقیق به سمت تومور هدایت می کنند که منجر به بهبود نتایج درمان و کاهش عوارض جانبی می شود.

مواد و روش ها

از کد مونت کارلو MCNP 6.1 برای شبیه سازی LINAC Varian 2100 C/D در دو حالت فوتونی و الکترونی استفاده شد. منحنی های درصد دز عمقی، پروفایل های دوز و شار الکترون های آلوده کننده و فوتون محاسبه شد. نیم سایه پروفایل دوز و اختلاف دوز برای حالت های مختلف محاسبه شدند. همچنین در بخش دوم مطالعه، میدان مغناطیسی طولی ثابت 5/1 تسلا به فانتوم آب اعمال شد که با جهت پرتو تابش مطابقت دارد.

یافته ها

مغناطیسی (MD) باعث کاهش 3/8% دوز سطح و 5/6 % نیم سایه دوز پروفایل در سطح فانتوم آب شد. منحرف کننده مغناطیسی کلیه الکترون های آلوده سر دستگاه را در میدان تابشی حذف می کند بدون اینکه هیچ تاثیری بر روی تعداد فوتون ها بگذارد. اعمال میدان مغناطیسی طولی 5/1 تسلا باعث افزایش 4٪ دوز در ناحیه عمق دوز حداکثر و کاهش 20٪ نیم سایه و 57٪ دوز خارج از محور در عمق دوز بیشینه شد.

نتیجه گیری

منحرف کننده مغناطیسی باعث کاهش دز سطحی، دز خارج از محور و نیم سایه پروفایل های دز سطحی می شود. میدان مغناطیسی طولی باعث کاهش نیم سایه و دوز خارج از محور در پرتوهای الکترونی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
425 تا 437
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!