تعیین اثر ال آرژنین و فعالیت بدنی بر سطوح پلاسمایی اندوتلین- 1 و بازدارنده بافتی متالوپروتئیناز- 1 درزنان یائسه مبتلا به فشاری خون بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 تمرین ورزشی و مکمل ال-آرژنین به عنوان راهکارهای موثر برای درمان فشار خون بالا شناخته شده است. هدف پژوهشحاضر تعیین تاثیر تمرینات هوازی و مصرف ال-آرژنین بر سطوح بازدارنده بافتی متالوپروتییناز- 1 (TIMP-1) و اندوتلین- 1 (ET-1) در زنانیایسه مبتلا به فشار خون بالا بود.

روش بررسی :

در تحقیق نیمه تجربی حاضر 40 زن یایسه مبتلا به فشار خون بالا در چهار گروه مساوی شامل تمرین، تمرین+ال-آرژنین،ال-آرژنین و گروه دارونما قرار گرفتند. مداخلات تمرین هوازی  60 تا 75 درصد حداکثر ضربان قلب (و مکمل ال آرژنین) 6 گرم در روز به مدت 12 هفته تکمیل شد. پس از گذشت 48 ساعت از آخرین جلسه مداخله، نمونه خون مشابه پیش آزمون برای اندازه گیری سطوح TIMP-1 و ET-1 با روش الایزا جمع آوری شد.

یافته ها:

 سطوح پلاسمایی 1-ET در گروه های تمرین و تمرین + ال-آرژنین نسبت به گروه دارونما و ال-آرژنین به طور معنی داری کاه شیافت. همچنین، TIMP-1 پلاسما در گروه تمرین و تمرین + ال آرژنین نسبت به گروه دارونما افزایش معنیداری داشت. با وجود تاثیربیشتر تمرین همراه با مکمل ال-آرژنین، هیچ اثر هم افزایی بر سطوح TIMP-1 و ET-1 مشاهده نشد.

نتیجه گیری:

 با توجه به نتایج تحقیق حاضر بهبود فشار خون در سازگاری به تمرینات هوازی در ارتباط با کاهش 1-ET و افزایش 1-TIMP می باشد و مکمل ال-آرژنین چه به تنهایی و چه در ترکیب با تمرینات هوازی اثر معنی داری بر تغییرات TIMP-1 و ET-1 ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
438 تا 449
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!