تبیین ارتباط فضاهای تعاملی مهدکودک ها با ارتقای خلاقیت کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مهدکودک یکی از مکان هایی است که خلاقیت کودک در آن ها پرورش می یابد. یکی از راهکارهایی که موجب افزایش رشد خلاقیت در کودکان می گردد؛ ایجاد محیط تعاملی و منعطف در مهدکودک هاست. ازاین رو پژوهش حاضر باهدف فراهم سازی زمینه رشد و ارتقای خلاقیت کودکان در محیط آموزشی مهدکودک ها، به شناسایی ویژگی های فضاهای تعاملی موجود در این نوع فضاها می پردازد تا بتواند به نحوه تاثیر آن ها بر رشد خلاقیت در کودکان دست یابد.

روش پژوهش:

 در این پژوهش که از نوع کاربردی و ازنظر روش انجام، توصیفی - پیمایشی است، سه ویژگی فضای کودک اعم از «کنجکاوی»، «بازی» و «تخیل» و سه ویژگی مهم فضای تعاملی اعم از «انعطاف پذیری»، «پیچیدگی و تنوع پذیری»، «تحریک پذیری»، با 23 مولفه از طریق پرسشنامه محقق ساخته ای که بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تهیه شده، در سال 1401 موردنظرسنجی قرارگرفته است. جامعه آماری پژوهش مربیان 35 مهدکودک منتخب در نیاوران تهران به تعداد 426 مربی می باشد که بر اساس فرمول کوکران نمونه آماری آن برابر با 202 نفر می گردد. تجزیه وتحلیل داده ها پس از گرداوری اطلاعات حاصل از توزیع پرسشنامه ها و واردکردن آن ها در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای انجام پذیرفته است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان از وجود رابطه معنادار بین سه ویژگی مهم فضاهای تعاملی و رشد خلاقیت کودکان دارد، لذا فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «ایجاد فضاهای تعاملی بر رشد خلاقیت کودک تاثیرگذار است» مورد اثبات قرار می گیرد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد استفاده از فضاهایی که انعطاف پذیر بوده و موجب کنجکاوی کودک می شود، تحریک حواس پنج گانه، استفاده از مصالح متنوع نظیر لاستیک ها، تنه های درختان بریده شده در فضای بازی، استفاده از رنگ های مختلف در کف، سقف، بدنه ها و مبلمان ها، استفاده از آب به صورت فواره، آب نما، دیوار آب و جوی در اطراف فضای بازی کودکان، ایجاد تعلق خاطر و توجه به تجربه های فردی و جمعی مخاطب در طراحی محیط تعاملی به افزایش تعامل کودک، محیط، رشد خلاقیت کودک و تعاملی شدن محیط کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!