بررسی ارتباط احساس تنهایی با کیفیت خواب سالمندان مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ورامین سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندی یک دوره حساس در زندگی انسان محسوب می شود و توجه به چالش ها و نیازهای این مرحله، امری ضروری از نظر جسمی، روانی، و اجتماعی است. احساس تنهایی در این دوره به دلیل کاهش ارتباطات به وجود می آید و خواب بی کیفیت می تواند به اختلال در احساسات، اندیشه ها، و انگیزش افراد منجر گردد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط احساس تنهایی با کیفیت خواب سالمندان مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ورامین در سال 1401، انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر بر روی 120 سالمند مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ورامین در سال 1401 صورت گرفت. روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شد. ابتدا، شهرستان ورامین براساس نقشه به چهار خوشه تقسیم شد و سپس چهار مرکز جامع سلامت شهری/روستایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس، با توجه به تعداد کل سالمندان شهرستان ورامین و تعداد سالمندان در هر مرکز (اطلاعاتی که از مرکز بهداشت ورامین تهیه شد)، سهمیه هر مرکز بر اساس جمعیت تحت پوشش مشخص گردید. در ادامه، با استفاده از روش نمونه گیری مراجعه مستمر، سالمندان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه احساس تنهایی UCLA Loneliness Scale (University of California Los Angeles   (و پرسشنامه کیفیت خوابPSQI  Pittsburgh Sleep Quality Index)   (بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار  SPSS نسخه 26 و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین احساس تنهایی و کیفیت خواب، همبستگی عالی و مستقیم معنی دار وجود داشت(611/0r=  و 001/0>p). همچنین، 37 درصد واریانس تنهایی به وسیله کیفیت خواب تبیین می شود. کیفیت خواب با بتای 611/0 بصورت مثبت، تنهایی را پیش بینی می کند (015/0=p).

نتیجه گیری

یافته های این تحقیق نمایانگر تاثیر و ارتباط بین احساس تنهایی و خواب سالمندان هست. نتایج این مطالعه می تواند به عنوان یک تصویر روشن برای درک بهتر اینکه چگونه احساس تنهایی بر خواب سالمندان تاثیر می گذارد، خدمت کند. این یافته ها می توانند در ارایه راهبردهای عملی جهت افزایش آگاهی خانواده و حتی سالمندان در جهت کاهش احساس تنهایی و اثرات مخرب آن بر کیفیت زندگی و خواب، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، از این نتایج می توان در سطح مسیولین سازمان های مرتبط با سالمندان برای اتخاذ سیاست ها و تدابیر مناسب در جهت مدیریت احساس تنهایی و بهبود کیفیت خواب سالمندان بهره برد

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!