تجزیه وتحلیل نواحی ژنی E1A و E1B از آدنوویروس انسانی نوع 8 در بیماران مبتلا به کراتوکونژونکتیویت آدنوویروسی در شهر اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کراتوکونژونکتیویت اپیدمیک یک اختلال عفونی حاد چشمی است که اغلب با آدنوویروس انسانی نوع D8 (HAdV-D8) مرتبط می باشد.  E1Aو E1B آدنوویروسی به ترتیب از پروتیین های ضروری برای شروع عفونت آدنوویروسی و اتصال به p53 سلولی می باشند. این مطالعه با هدف تجزیه وتحلیل تنوع ژنومی در ژن های E1A و  HAdV-8 E1Bدر بیماران مبتلا به کراتوکونژونکتیویت آدنوویروسی انجام شده است.

مواد و روش ها

 نمونه 5 بیمار مبتلا به کراتوکونژونکتیویت آدنوویروسی بر روی رده سلولی  A549 به مدت 48 تا 72 ساعت تا ظهور CPE ، کشت داده شد. ناحیه ژنی E1با روش PCR تکثیر شد و برای بررسی های موتاسیون ها توالی یابی شدند.

یافته ها

سویه اهواز در ژن های E1A و E1B بیشترین شباهت را به سویه های ژاپنی و آمریکایی HAdV-D8 و HAdV-D54 دارد. در ژن E1A، جهش موثری یافت نشد اما در ژن E1B، جابه جایی اسید آمینه سرین به فنیل آلانین رخ داد. موتاسیون دیگری که باعث تبدیل CTG به GTG در E1B 55KD شد، فقط در دو نمونه مشاهده گردید. تحلیل با ماتریکس BLOSUM62 موید آن بود که جابه جایی والین و لوسین محتمل تر از جابه جایی سرین و فنیل آلانین دارای خاصیت هیدروفوبیکی و وزن مولکولی بالاتر می باشد.

نتیجه گیری

در این مطالعه، توالی ژن های E1A و E1B سویه HAdV-D8 حفاظت بالایی داشتند. بررسی این سویه ها و موتاسیون های در گردش آنها در جامعه بشری می تواند برای تعیین ظرفیت تکاملی ویروس و بیماریزایی آن مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
681 تا 690
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!