ارزیابی پارامترهای خونی در بیماران مبتلا به کرونا بعد از سلول درمانی با سلول های بنیادی مزانشیمی جفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با ظهور ویروس-2  SARS COV شاهد مرگ ومیر و آسیب های متعدد بودیم؛ باتوجه به احتمال بروز سویه های جدید، نیاز به بهبود رویکردهای درمانی وجود داد. گزارش هایی از سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی جفت (p-MSCs) به عنوان یک رویکرد درمانی وجود دارد. در این مطالعه اثرات درمانی این سلول ها را در بیماران مبتلا 19-COVID بررسی کردیم.

مواد و روش ها

9 بیمار مبتلا به 19-COVID شدید و بحرانی با وضعیت التهابی شدید و بستری در بخش ICU کاندید سلول درمانی شدند. برای هر فرد 3 دوز تزریق داخل وریدی 106×1 (سلول/کیلوگرم) p-MSC صورت گرفت. تظاهرات بالینی بیماران و بروز عوارض احتمالی اولیه، سطح پارامترهای خونی و التهابی و ضدالتهابی قبل و بعد از سلول درمانی بررسی شد.

یافته ها

تمام بیماران تحت درمان تزریق P-MSCs را تحمل کردند و عارضه جانبی حاد مرتبط با درمان مشاهده نشد. سطح 2FiO/ 2PaO بیماران پس از سلول درمانی افزایش قابل توجهی داشت. نتایج تحلیل سطح پارامترهای خونی، التهابی و ضدالتهابی بیماران قبل و بعد از سلول درمانی، کاهش معنادار در سطح RBC و CRP، D-dimer، IL-6، TNF-α و افزایش پلاکت و 10-IL را نشان داد. تغییرات WBC، لنفوسیت، نوتروفیل، مونوسیت، Hb و PT و پارامترهای بیوشیمیایی سرم و انعقادی فیبرینوژن و همچنین PH، 2PCO، 2Po، 3 HCOو 2sat O (درصد) از نظر آماری معنادار نبود.

نتیجه گیری

بر پایه نتایج، سه دوز تزریق داخل وریدی P-MSCs در بیماران 19-COVID شدید و حاد، سبب بهبود وضعیت التهابی و علایم بالینی شد و تاثیر قابل توجه و معناداری در سطح پارامترهای التهابی و خونی RBC و پلاکت بیماران داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!