ارتباط بین حس انسجام و کیفیت خواب با علائم افسردگی پس از زایمان و دلبستگی مادر - نوزاد در مادران نخست زای مراجعه کننده به زایشگاه های شهرستان لامرد در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با توجه به اهمیت وضعیت مادران نخست زا در دوران پس از زایمان و ضرورت شناخت عوامل متعدد جسمی، روانی، شناختی و اجتماعی جهت پرداختن به وضعیت سلامتی آنان؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین حس انسجام و کیفیت خواب با علایم افسردگی پس از زایمان و دلبستگی مادر - نوزاد در مادران نخست زای مراجعه کننده به زایشگاه های شهرستان لامرد در سال 1400 طراحی شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی، با حجم نمونه ای برابر با 156 مادر نخست زا انجام شد. روش نمونه گیری به صورت تمام شماری بود. ابزار جمع آوری داده ها مشتمل بر پرسشنامه های حس انسجام آنتونوفسکی، کیفیت خواب پیتزبورگ، افسردگی ادینبورگ، دلبستگی مادر نوزاد و فرم مشخصات دموگرافیکی مادران بود. پس از ورود داده ها به نرم افزار آماری SPSS ویرایش 24 از آزمون های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی جهت تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد. سطح معنی داری در همه موارد کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

سن مادران شرکت کننده در پژوهش به طور میانگین 5/25±27/10 سال بود. 62/8 درصد شرکت کنندگان زایمان طبیعی و بیشتر آنان تحصیلات لیسانس داشتند. کیفیت خواب در 65/4 درصد مادران خیلی بد بود. میانگین نمره حس انسجام کل 18/78±132/53، علایم افسردگی 2/79 ± 12/09 و میانگین نمره دلبستگی مادر -نوزاد 11/60 ± 65/19 در این مطالعه محاسبه شد. رگرسیون خطی چندگانه نشان داد به ازای یک واحد افزایش در نمره حس انسجام، نمره دلبستگی مادر- نوزاد 0/19 افزایش می یابد و یک واحد افزایش در سطح درآمد خانوار به سمت درآمد مطلوب، با افزایش 3/78 در نمره دلبستگی مادر- نوزاد همراه می باشد. همچنین به ازای یک واحد افزایش در نمره حس انسجام، نمره علایم افسردگی 0/04 کاهش می یابد و شاغل بودن مادر با کاهش 0/86 در نمره علایم افسردگی مادر همراه می باشد. 

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد بین حس انسجام با علایم افسردگی و دلبستگی مادر- نوزاد در زنان نخست زای مراجعه کننده به زایشگاه های شهرستان لامرد ارتباط وجود دارد. توصیه می شود مطالعات آتی، اجرای مداخلات مناسب در راستای ارتقاء حس انسجام در این گروه از مادران را مد نظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!