اثر مکمل یاری کورکومکس (حاوی عصاره زردچوبه، زنجبیل و فلفل سیاه) بر تظاهرات بالینی و یافته های آزمایشگاهی بیماران مبتلا به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کووید-19 نام بیماری حاصل از ویروس نوپدید SARS-Cov-2 می باشد. تاکنون درمان های غیر اختصاصی زیادی در مورد این ویروس به کار برده شده است؛ اما اکثر این داروها اثربخش نبوده و با عوارض زیادی برای بیماران همراه بوده است. از این رو استفاده از گیاهان دارویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات مکمل یاری داروی کورکومکس بر روند بهبودی بیماری در بیماران سرپایی مبتلا به کووید-19می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر که یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده دو سوکور است؛ بر روی بیماران سرپایی مبتلا به کووید-19 انجام گرفت. معیارهای ورود به این مطالعه شامل، بیمارانی که در سی تی اسکن قفسه سینه نمای ground glass داشتند، وجود علایم بالینی مانند سرفه خشک، تنگی نفس، تب، ضعف، اسهال، سردرد، آبریزش بینی یا داشتن سابقه تماس با بیمارکرونایی یا مسافرت اخیر به مناطق پرخطر و افرادی که در سواب نازوفارنکس بررسی شده در PCR نتیجه مثبت داشتند؛ بوده است. کورکومکس یک داروی گیاهی شامل ترکیبی از فلفل سیاه، زردچوبه و زنجبیل می باشد. فلفل سیاه دارای طبیعت گرم می باشد و خواص قابض، ضد نفخ و محرک دستگاه گوارش دارد. برای این گیاه اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی گزارش شده است که در بیماری کووید-19 می تواند مفید واقع شود. حجم نمونه برابر با 60 نفر بودکه در 2 گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه داروهای روتین تجویز شده برای بیماران سرپایی را دریافت کردند. یک گروه علاوه بر این درمان ها کورکومکس (حاوی 170 میلی گرم زنجبیل، 4 میلی گرم فلفل سیاه و 340 میلی گرم زردچوبه) روزانه و گروه کنترل پلاسبو دریافت کرد.

یافته ها

نتایج مطالعه فعلی بیانگر آن بودکه میانگین طول مدت تمام علایم بالینی مورد سنجش این مطالعه به طور معنی داری درگروه مداخله کم تر از گروه کنترل بوده است (تنگی نفس: 13/2 روز در مقابل 66/3 روز، سرفه: 4 روز در مقابل 7/6 روز، علایم گوارشی: 0/73 روز در مقابل 2/21 روز و میالژی:4/1 روز در مقابل 9/2 روز). هم چنین این نتایج نشان می دهد میانگین دمای بدن قبل از شروع مداخله در گروه مداخله 38/32 درجه سانتی گراد ودر گروه کنترل 38/17 درجه سانتی گراد بوده است. این میزان 5 روز پس از شروع مطالعه در گروه مداخله به طور معنی داری کم تر از گروه کنترل بوده است (37/46 درجه سانتی گراد در مقابل 37/92). میانگین اشباع اکسیژن قبل از شروع مداخله در گروه مداخله 94/76 درصد و در گروه کنترل95/63 درصد بود. این میزان 5 روز پس از شروع مطالعه در گروه مداخله به طور معنی داری بیش تر از گروه کنترل بوده است (97/16 درصد در مقابل 96/1درصد) روند کاهش مارکرهای التهابی (ESR و CRP) در گروه مداخله شدت بیش تری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج این مطالعه نشان داد میانگین تعداد لنفوسیت پس از مداخله در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش بیش تری نسبت به گروه کنترل داشت (1544/46 در گروه مداخله و 1132/58 درگروه کنترل).

استنتاج

این مطالعه نشان داد، مصرف روزانه یک نوبت از داروی کورکومکس به عنوان یک مکمل درکنار سایر درمان های روتین بیماری کووید-19 تاثیر مثبتی بر روند بهبود بیماری داشته و باعث کوتاه شدن سیر علایم بالینی، کاهش سریع تر مارکرهای التهابی و تصحیح لنفوپنی می شود. طول دوره علایم بالینی شامل تنگی نفس، سرفه، میالژی و علایم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید-19 که تحت درمان با داروی کورکومکس قرار گرفته اند به طور مشخصی کاهش پیدا کرد. هم چنین این نتایج نشان داد که سیر بهبود تب و هایپوکسمی (کاهش اشباعیت هموگلوبین از اکسیژن) در گروه مداخله سریع تر از گروه پلاسبو بوده است و به طور معنی داری کم تر از گروهی از بیماران بود که پلاسبو دریافت کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!