همبستگی بین سطح سرمی ویتامین D3 و شدت بیماری در بیماران مزمن انسدادی ریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری مزمن انسدادی ریه (Chronic Obstructive Pulmonary Disease ,COPD) با علایمی چون تنگی نفس و سرفه همراه است و به عنوان چهارمین علت مرگ ومیر در سطح جهان شناخته می شود. مطالعات محدودی نشان داده اند که ویتامین D3 می تواند در کاهش شدت بیماری و پیشگیری از تشدید حملات بیماران COPD تاثیر مثبتی داشته باشد. لذا در این مطالعه به بررسی همبستگی سطح سرمی ویتامین D3 و شدت بیماری در بیماران مزمن انسدادی ریه مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 95-1396 پرداخته شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه، یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود و 70 بیمار مبتلا به COPD پس از انجام اسپیرومتری و تایید COPD وارد مطالعه شدند. در آغاز پژوهش سطح سرمی ویتامین D3 در همه بیماران اندازه گیری شد. سپس متغیرهایی چون شدت بیماری با استفاده از نمره اسپیرومتری بر اساس معیار GOLD، شدت تنگی نفس بر اساس معیار MRC و تعداد حملات سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 20 SPSS و آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از 70 بیمار مبتلا به COPD، 17 نفر (24٫2%) کمبود شدید ویتامین D3 و 21 نفر (30%) در سطح ناکافی ویتامین D3 بودند. همبستگی متوسط معنی داری بین سطح سرمی ویتامین D3 و شدت بیماری بر اساس داده های اسپیرومتری وجود داشت (0٫587= r و 0٫000=P). همچنین ارتباط معکوس معنی داری بین سطح سرمی ویتامین D3 با تعداد حملات (0٫000 =P) و شدت تنگی نفس (0٫05=P) مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کمبود ویتامین D3 در افراد مبتلا به COPD شایع بوده. علاوه بر این با کمبود ویتامین D3 شدت بیماری در بیماران افزایش می یابد؛ بنابراین درمان سطح ناکافی از ویتامین D3 می تواند به طور بالقوه از شدت و تعداد حملات در این بیماران جلوگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2691761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!