تحلیل مسیر مدل تبیینی سلامت اجتماعی از طریق احساس برابری ادراک شده و نقش واسطه ای بی اعتمادی در شهروندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 یک جامعه زمانی از پویایی و نشاط برخوردار خواهد بود که شهروندانش دارای سلامت اجتماعی مطلوب باشند. بنا بر اهمیت و تاثیرگذاری این نوع سلامت در بین افراد جامعه، در این پژوهش به تبیین سلامت اجتماعی از طریق احساس برابری ادراک شده و نقش واسطه ای بی اعتمادی در بین شهروندان تهران در سال 1401 پرداخته شده است.

روش

 مطالعه حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها ماهیتی همبستگی پیمایشی دارد. داده ها توسط پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته در بین 384 نفر از شهروندان مناطق 2، 10 و 16 تهران با تلفیق چهار نوع روش نمونه گیری، یعنی روش نمونه گیری تصادفی ساده (با محوریت روش قرعه کشی)، خوشه ای، چندمرحله ای و طبقه ای متناسب با حجم نمونه جمع آوری شدند. لازم به ذکر است که روایی پرسشنامه ها به کمک اساتید راهنما و مشاور مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها با آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که ضرایب به دست آمده (بالای 7/0) حاکی از پایایی ابزارها بوده است.

ملاحظات اخلاقی: 

پاسخگویانی که در این تحقیق مشارکت داشتند، با آگاهی از انجام تحقیق و اهداف آن به پرسشنامه ها پاسخ دادند.

یافته ها

 با توجه به ضرایب بتا در آزمون رگرسیون تک متغیره مشخص شد تغییری به اندازه یک انحراف معیار در احساس برابری ادراک شده موجب 554/0 انحراف معیار در نمره سلامت اجتماعی و 231/0- انحراف معیار در نمره بی اعتمادی و در نهایت تغییری به اندازه یک انحراف معیار در بی اعتمادی موجب 405/0- انحراف معیار در نمره سلامت اجتماعی می گردد. همچنین در تحلیل مسیر مشخص گردید که تاثیرکل (تاثیر مستقیم و غیر مستقیم) متغیر احساس برابری ادراک شده بر سلامت اجتماعی، 647/0 می باشد.

نتیجه گیری

 از آنجا که سلامت اجتماعی تاثیرات گسترده ای در جامعه دارد و عدم وجود آن باعث بروز مشکلات و چالش های عظیم می شود، بنابراین پیاده سازی احساس برابری ادراک شده و از سوی دیگر برگرداندن اعتماد در بین افراد جامعه باید در اولویت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2693125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!