تاثیر مداخلات روان شناختی بر کیفیت زندگی زنان مبتلابه سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک مرور دامنه ای از مطالعات کار آزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین مشکلات هورمونی مطرح شده در سنین باروری است که شیوع و عوارض قابل توجهی دارد و می تواند بر کیفیت زندگی زنان موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی آزمایشات روان شناختی انجام شده بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

روش بررسی

این مطالعه یک مرور دامنه ای در سال 2023 است که با جست وجو در پایگاه های اسکوپوس، ساینس دایرکت، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور، پاب مد، پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی و موتور جست وجوی گوگل اسکالر با کلید واژه هایی مانند یوگا، هیپنوتراپی، آزمایشات انگیزشی، ذهن آگاهی، درمان شناختی رفتاری، سندرم تخمدان پلی کیستیک، زنان، کیفیت زندگی و معادل انگلیسی آن ها انجام شد. پس از شناسایی مطالعات مرتبط از بازه زمانی 2010 تا 2023 و بعد از غربالگری عنوان، چکیده و متن کامل از بین 901 مطالعه، در نهایت 11 مطالعه وارد این مرور شدند. غربالگری کیفیت مطالعات به وسیله چک لیست ارزیابی ریسک خطر مطالعات آزمایشی انجام شد.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر از 11 مقاله برگرفته شده است که باتوجه به نوع آزمایش استفاده شده در پژوهش به 4 طبقه درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی، ذهن آگاهی و یوگا تقسیم شدند.

نتیجه گیری

برخی از آزمایشات روان شناختی مانند ذهن آگاهی، یوگا، درمان شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی به تنهایی یا با آزمایشات دیگر می توانند موجب افزایش کیفیت زندگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شوند، اما لازم است برای رسیدن به شواهد قوی تر، آزمایشات بیشتری با حداقل سوگیری و پیگیری طولانی مدت انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
372 تا 393
لینک کوتاه:
magiran.com/p2693442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!