تبیین رابطه سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی در ایران با رویکرد فراتحلیل: پژوهش‏‏ ‏های بازه زمانی 1389 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی بر کسی پوشیده نیست؛ به گونه ای که تاکنون به ویژه در دهه 1389 1399 مقالات متعددی در این زمینه منتشر شده و نتایج متفاوتی داشته است. به همین سبب، هدف اصلی تحقیق تبیین رابطه سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی در ایران (پژوهش‏‏ ‏های بازه زمانی 1389 تا 1399) با رویکرد فراتحلیل است.

روش

روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی (cma3) و ابزار آن پرسشنامه معکوس است. جامعه آماری پژوهش 27 تحقیق پیمایشی (علمی‏ ‏ پژوهشی) است که 11 پژوهش با رعایت روایی، اعتبار و کیفیت پژوهش، وجود ضریب همبستگی، حجم نمونه، و سطح معناداری انتخاب شدند. روش نمونه‏ ‏گیری هدفمند است. روایی و پایایی پژوهش کنترل‏ ‏ و به روش فرمول کوهن و فیشر اندازه اثر آن‏ ‏ها برآورد شده است.

یافته‏‏ ‏های تحقیق: 

یافته‏‏ ‏ها نشان داد اندازه اثر کلی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی در حد متوسط رو به بالا یعنی به میزان 467/0 است و با توجه به ناهمگنی مطالعات متغیر کیفی «نوع جامعه آماری» به عنوان متغیرهای تعدیلگر در محاسبات لحاظ شد و نتایج نشان داد عملکرد شغلی جامعه دانشگاهی بیشتر از جامعه غیردانشگاهی متاثر از سرمایه ‏ ‏اجتماعی است.

نتیجه

جهت بهبود وضعیت عملکرد شغلی در سازمان‏ ‏های مختلف ‏باید برای ارتقای سرمایه اجتماعی تلاش مضاعف صورت بگیرد. این مهم با آموزش ارتباطات اثربخش، بهبود فرایند ارتباطات، افزایش تعاملات میان کارکنان و مدیران در داخل و خارج سازمان، ایجاد فرهنگ و جوی آکنده از همکاری، اعتماد متقابل، کار تیمی، و مشارکت بین بخشی  محقق می‏ ‏شود و سازمان ها را به سمت تعالی و سرآمدی سوق می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!