نقشه راه مرجعیت در علم، فناوری و نوآوری براساس اسناد بالادستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر به دنبال تبیین و کسب شناخت از اهداف، سیاست ها و شاخص های مرجعیت علمی براساس اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیش نیاز حرکت به سوی آن است. این پژوهش به بررسی ابعاد و سطوح، اهداف، سیاست ها و شاخص های مرجعیت علمی براساس اسناد بالادستی به منظور زمینه سازی برای حرکت نهادهای ذی ربط در مسیر تدوین برنامه راهبردی، منطبق با این خطوط کلی پرداخت.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی بوده و از جنس سیاست پژوهی است. با روش سندکاوی، اسناد بالادستی کشور، تحلیل شده و اهداف، سیاست ها و راهبردها و شاخص های ارایه شده برای مرجعیت، استخراج و تبیین می شود.
یافته ها
بررسی اسناد نشان می دهد که در عین اینکه این اسناد دارای چارچوب های منحصربه فرد، رویکردها و نقاط تمرکز متفاوت هستند اما در برخی جنبه ها مشابه و هماهنگند. در این اسناد، وجود مواردی ازقبیل پذیرش دانشجویان خارجی، ایجاد شعب بین المللی دانشگاه ها و... حاکی از آن است که مرجعیت در سطح «آموزش» نیز مطرح است. تولیدات علمی باکیفیت، پژوهش های بین المللی، نشریات معتبر و... بخشی از تبیین این مفهوم را در بخش «تحقیق و پژوهش» برعهده دارند. توجه به صادرات محصولات و کالاهای فناورانه، اختراعات ملی و بین المللی و فناوری های پیشرفته، نشان از توجه به بعد «فناوری و نوآوری» در جهت دستیابی به مرجعیت علمی است.
نتایج
توجه به مفاهیم و گزاره های مختلف در اسناد بالادستی، جنبه هایی از مفهوم مرجعیت را پیش روی ما می گشاید. به نحوی که می توان گفت مرجعیت در سطح مقالات و مجلات، دانشمندان و پژوهشگران، نهادهای آموزشی و پژوهشی و محصولات و کالاها اتفاق می افتد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!