ارائه مدلی جهت توسعه زیست بوم کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات (مورد مطالعه استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه(زمینه): کسب و کارهای نوپا به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات، نقشی اساسی در ایجاد نوآوری، اشتغال و افزایش مزیت رقابتی کشور دارند. توجه به زیست بوم کارآفرینی، می تواند به صورت هدفمند تلاش های سیاستگذاران در راستای توسعه کسب و کارهای نوپا در استان اصفهان را جهت بخشد.

هدف

در این پژوهش به دنبال ارایه مدلی جهت توسعه زیست بوم کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان هستیم.

روش ها

پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها دارای رویکرد آمیخته است. پژوهش در قسمت کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل تم و نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و 10 نفر از اساتید و کارشناسان، مدیران و فعالان این حوزه در پژوهش شرکت کردند. پس از مشخص شدن مفاهیم و دسته بندی تم های اصلی و فرعی شناسایی شده در پژوهش، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، هریک از اجزای مدل مورد بررسی قرار گرفت تا از مناسب بودن هریک از تم های اصلی و فرعی شناسایی شده در پژوهش در جامعه مورد مطالعه اطمینان حاصل شود. برای بررسی هریک از اجزا مدل پارادایم، از بارهای عاملی، مقدار آلفای کرونباخ، متوسط واریانس تببین شده و سطح معنی داری آزمون بارتلت استفاده شده است.

یافته ها

مقدار بار عاملی، متوسط واریانس تبیین شده، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمده برای هریک از سنجه های پژوهش حاکی از ارتباط مناسب و قابل قبول بین سنجه ها با سازه ها (بارعاملی و متوسط واریانس تبیین شده) و سازگاری سوالات برای هریک از اجزا مدل (ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی)بود.

نتیجه

پژوهش نشان داد دولت، بازار، دانش جدید، نیروی انسانی متخصص، زیرساخت، حمایتگران، خدمات مالی و واسطه ای و شبکه سازی مولفه های مدل زیست بوم کارآفرینی کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان را تشکیل می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!