ترس از زمین خوردن و فعالیت های بدنی: مقایسه بین سالمندان روستایی و شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

فعالیت های بدنی مناسب، نقش مهمی در کاهش بیماری و مرگ و میر دوره سالمندی دارند و از عوامل اصلی سالمندی سالم به شمار می آیند. اما ترس از زمین خوردن مانعی برای فعالیت بدنی مناسب است. به دلیل تفاوت سالمندان شهری و روستایی در علل زمینه ای ترس از زمین خوردن و میزان و نوع فعالیت های بدنی، هدف این مطالعه بررسی و مقایسه ارتباط ترس از زمین خوردن با فعالیت بدنی در سالمندان شهری و روستایی بود. 

روش بررسی:

در این مطالعه مقطعی تحلیلی، 350 نفر از سالمندان 60 سال و بالاتر تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت روستایی (224 نفر) و شهری (126 نفر) در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان، به شیوه نمونه گیری ساده و براساس معیارهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. علاوه بر ثبت اطلاعات جمعیت شناختی نمونه موردمطالعه، برای ارزیابی ترس از زمین خوردن و فعالیت بدنی به ترتیب از نسخ فارسی پرسش نامه های مقیاس کارآمدی ترس از زمین خوردن فرم بین المللی (FES-I)، سنجش سریع فعالیت بدنی (RAPA)، فعالیت های روزمره زندگی (ADL) و فعالیت های ابزاری زندگی (IADL) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمون های توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.

یافته ها:

 میانگین و انحراف معیار سنی کل نمونه موردمطالعه، 7/84±68/48 سال (روستایی 8/29±69/53 سال و شهری 6/61±66/62 سال بود و دو گروه موردمطالعه از لحاظ سنی دارای اختلاف آماری معنی داری بودند (001/p<0). میانگین نمره آزمون FES-I در کل سالمندان 6/67±20/74 (روستایی 7/25±21/59 و شهری 5/17±19/23) بود و دو گروه از لحاظ متغیر ترس از زمین خوردن با هم اختلاف آماری معنی داری داشتند (001/p<0). آزمون همبستگی پیرسون نشان داد امتیاز پرسش نامه FES-I با امتیاز پرسش نامه های ADL ،IADL و بخش اول پرسش نامه RAPA در کل سالمندان و در سالمندان روستایی و شهری، ارتباط آماری معنی دار منفی دارد (0/001 >P)، درحالی که با بخش دوم پرسش نامه RAPA هم در کل سالمندان (0/40 = P) و هم در سالمندان روستایی (0/38=P) و شهری (0/81=P)، ارتباط آماری معنی داری نداشت.

نتیجه گیری:

 پژوهش حاضر نشان داد ترس از زمین خوردن در سالمندان روستایی بیشتر از سالمندان شهری است. میزان فعالیت بدنی در فعالیت های روزمره زندگی و فعالیت های بدنی هوازی در مناطق شهری بیشتر از سالمندان مناطق روستایی بود، درحالی که میزان فعالیت های روزمره ابزاری و فعالیت های بدنی مربوط به قدرت عضلانی و انعطاف پذیری، در دو گروه سالمندان مناطق روستایی و شهری تفاوت آماری معنی داری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 565
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!