تاثیر تمرین تناوبی با شدت بالا در برابر تمرین تداومی با شدت متوسط بر سطوح گردشی آدیپونکتین در افراد با و بدون بیماری های متابولیکی: مروری نظام مند با فراتحلیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آدیپونکتین یکی از شناخته شده ترین آدیپوکاین ها با اثرات ضد التهابی است، که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن ایفا می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) در برابر تمرین تداومی با شدت متوسط (MICT) بر سطوح گردشی آدیپونکتین در افراد با و بدون بیماری های متابولیکی است.

روش ها

جستجوی نظام مند در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Web of Science مرکز جهاد دانشگاهی و مگیران با استفاده از کلید واژه های "HIIT" و «آدیپونکتین» برای یافتن مقالات فارسی و انگلیسی منتشر شده تا ماه October سال 2022 انجام شد. اندازه اثر (SMD) و فاصله اطمینان 95 درصد، با استفاده از نرم افزار CMA2 محاسبه شد. از آزمون I2 برای محاسبه ناهمگونی و تحلیل بصری فونل پلات و تست Egger برای تعیین سوگیری انتشار استفاده شدند.

یافته ها

آنالیز داده های 28 مداخله (24 مطالعه) نشان داد که HIIT منجر به افزایش معنی دار آدیپونکتین می شود [004/0P= ،(68/0 الی 12/0CI:) 40/0]. همچنین، آنالیز داده های 8 مداخله نشان داد که HIIT منجر به افزایش غیر معنی دار آدیپونکتین نسبت به گروه MICT شد [07/0P= ،(86/0 الی 04/0CI: -) 41/0].

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که HIIT روش تمرینی مناسب و کارآمد برای افزایش آدیپونکتین به ویژه در افراد با اختلالات متابولیکی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!