بررسی تاثیر اجرای مراقبت مبتنی بر شایستگی فرهنگی بر نگرش نسبت به رعایت حقوق بیماران در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رعایت حقوق بیماران از اولویت های مراقبتی است که باید موردتوجه پرستاران قرار گیرد در این راستا مداخلات پرستاری فرهنگی یکی از راه های موثر در حفظ و ارتقای آن محسوب می گردد. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر اجرای مراقبت مبتنی بر شایستگی فرهنگی بر نگرش نسبت به رعایت حقوق بیماران در پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعه پژوهشی آن را پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه در نیمه اول سال 1400 تشکیل دادند.60 نفر از پرستاران واجد معیار ورود از طریق نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شده و به روش تصادفی طبقه بندی شده  در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی پرستاران و پرسش نامه نگرش نسبت به رعایت حقوق بیماران استفاده شد که قبل و دو ماه بعد از اجرای مداخله توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. گروه آزمون مهارت مبتنی بر شایستگی فرهنگی شامل مفاهیم و اجزا، ابعاد، اصول و پیش نیازهای آن، و مهارت های عملی افزایش آن را در طی یک دوره یک ماهه در چهار جلسه و به صورت حضوری و مجازی دریافت کردند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.

یافته ها

بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات جمعیت شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. نگرش نسبت به رعایت حقوق بیماران در پرستاران قبل از مداخله در پرستاران گروه آزمون 7/11 ± 43/50 و در پرستاران گروه کنترل 4/10 ± 42/10 بود که تفاوت آماری معنی داری نداشت (p=0.73). اما بعد از مداخله در گروه آزمون به 6/93 ± 49/96 و در گروه کنترل به 4/39 ± 00/ 42رسید که در گروه آزمون این تفاوت ارتقا یافته و معنی دار بود (P<0.001).

نتیجه گیری

باتوجه به اثربخشی آموزش و اجرای مراقبت مبتنی بر شایستگی فرهنگی بر نگرش نسبت به رعایت حقوق بیماران در پرستاران، پیشنهاد می گردد متولیان سلامت و مدیران پرستاری از نتایج پژوهش حاضر برای حفظ و رعایت حقوق بیماران  استفاده نمایند و توانمندسازی پرستاران در زمینه شایستگی فرهنگی موردتوجه مدیران پرستاری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!