سخن سردبیر

نویسنده:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آدمی مخفی است در زیر زبان                                     این زبان پرده ست بر درگاه جان
بر صاحبان اندیشه و قلم وپژوهشگران عرصه زبان پر واضح است که اگر ابزار ورسانه‏ای چون زبان نبود، چه تکیه‏گاهی برای اندیشه می‏یافتیم وگنجینه اسرار خود را چگونه به دیگران عرضه می‏داشتیم وهیجانات و احساسات درون خویش را چگونه بیان می‏کردیم. روزگار موجود روزگار ارتباطات است و هنوز پیشتازترین و مهمترین وسیله ارتباط جمعی زبان است و بس.زبان پهنه ظهور هر آن چیزی است که اجتماع را شکل می‏دهد وداشته‏های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ادبی و هنری را بازمی‏تاباند. عالم و مسلط بر زبان هر ملتی شریک اندیشه‏ها، خلاقیت‏ها و فرهنگ و آداب و سنن آن ملت است. بی‏روی نیست که این همه تکاپو و تلاش در فهم زبان‏های دنیا به خرج می‏رود. زبان فارسی نیز با پشتوانه‏های فرهنگی وعلمی گرانسنگ و پربهایی که دارد، همیشه قبله علاقه‏مندان و عاشقان روزگاران دراز و متمدی بوده و هست.
درجهان امروز روش‏ها و نظریه‏های متعددی در پیشرفت و اعتلای آموزش زبان دوم پیدا و مبانی و بنیادهای آن‏ها شیوع یافته‏اند وتلاش‏های ارزنده‏ای نیز در آموزش و واکاوی ماهیت زبان انجام داده‏اند؛ اما به دلیل ماهیت کاملا ذهنی زبان، نتوانسته‏اند کل ذات و حقیقت زبان و به تبع یادگیری و آموزش آن را روشن کنند و پیداست که پس از اندک زمانی جای خود را به روش‏ها و نظریات دیگر داده‏اند واین فرایند وتطور وتحول در فهم حقیقت زبان وشیوه‏های درست آموزش آن همچنان ادامه دارد و با نقدها و داوری‏های درست و دقیق،اشکالات روش‏ها وشیوه‏های آموزش زبان مشخص می‏شود.
همچنین به دلایل بسیار بالاخص صرفه‏جویی در وقت و استفاده از فن‏آوری برتر در آموزش زبان ودخالت رایانه در فهم، درک و دریافت زبان، آموزش مجازی زبان دوم از دیگر انگیزه‏ها و سایقه‏های واکاوی زبان و آموزش درست وسریع آن است.
از دیگر سو ودر کنار اهمیتی که زبان وشیوه آموزش آن در عصرحاضر دارد، جایگاه ممتاز مدرسان زبان دوم نیز بسیار برجسته و پر رنگ مورد توجه علاقه‏مندان وپژوهشگران آموزش زبان قرارگرفته است. تسلط وی به زبان و شناخت زبان آموز، علم کافی به چگونگی انتقال دانش زبانی، فهم عمیق فرهنگ و پشتوانه فرهنگی زبانی که قصد آموزش آن را دارد، از مسایلی است که پژوهندگان به آن توجه زیاد داشته و تحقیقات افراوانی رانیز در این موضوع انجام داده‏اند.
درکنار پژوهش‏های گوناگون در حوزه‏ها و سطوح متنوع زبان، معنی پژوهان ونظریه‏های معنی‏شناسی هم به اهمیت معنی در آموزش زبان وتولید محتوای آموزشی توجه داشته‏اند و اقدام به فعالیت‏های ارزنده علمی در این زمینه کرده‏اند و نتایج آن تلاش‏های علمی را عرضه کرده‏اند ونیز تحولاتی که زبان در طی سالیان متمادی چه براثر عوامل برون زبانی و چه درون زبانی در همه واحدها و دستگاه‏های تشکیل دهنده زبان مانند آوا، معنا، واژگان، نحو و... به وقوع پیوسته، مورد مطالعه وبررسی وتحلیل قرار داده‏اند.
درشماره‏های 25 و26 «پژوهش‏نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» سعی شده پژوهش‏های فراگیری مبتنی بر رویکردهای یادشده به زبان، ارایه شود تا دوستداران و زبان‏آموزان، استادان ومدرسان زبان بتوانند در عرصه آموزش از این فعالیت‏های پژوهشی نهایت استفاده را ببرند.
این نشریه علمی با رویکرد بسیار خاصی که به زبان و آموزش زبان دارد و با دقت نظر و وسواس خاص علمی نسبت به انتشار پژوهش‏های موثر وکاربردی، سال‏های متمادی است که رتبه الف را در بین مجلات مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات وفن‏آوری کسب می‏کند. این توفیق بی شک وامدار ارایه پژوهش‏های ارزنده فعالان عرصه علم واندیشه است وزحمات وتلاش‏های مسولان ودست‏اندرکاران امور این نشریه وزین و در راس همه این عوامل، عنایات پروردگار علیم.

زبان:
فارسی
در صفحه:
0
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!