معرفی سنگ آهک های لوماشل سواحل مکران و کاربرد آنها در تهیه مکمل غذایی آبزیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

منطقه ی مورد مطالعه در نوار ساحلی جنوب خاوری کشور، در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. سواحل ماسه ای، پایاب و کم ژرفای این منطقه محیط بسیار مناسبی برای به هم پیوستن صدف دوکفه ای ها، روزن داران و استراکودها با درجه سیمان شدگی پایین و تشکیل ذخایر سنگ آهک های لوماشل (صدفی) را فراهم آورده است. بخش زیادی از این ذخایر در سواحل مکران به عنوان منابع قرضه در ساخت موج شکن ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود؛ شواهد نشان می دهد این ذخایر از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

روش ها

 از این رو در پژوهش حاضر با شناسایی و معرفی ذخایر سنگ آهک های لوماشل سواحل مکران، نمونه برداری از آنها و بررسی ویژگی های زمین شیمیایی این ذخایر ارزش اقتصادی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و امکان بهره برداری از آنها جهت تهیه مکمل های غذایی خوراک آبزیان تجزیه و تحلیل شده است.

یافته ها

بر پایه ی نتایج حاصل از تجزیه شیمیایی مقدار میانگین CaO موجود در این سنگ ها 76/44 درصد وزنی معادل 91/86 درصد وزنی CaCO3 است. افزون بر این، عناصر و ترکیبات مغذی دیگری مانند Na، K، Fe، Mg وP نیز در ترکیب سنگ آهک های لوماشل مورد مطالعه به ترتیب برابر با 03/1، 59/0، 36/1، 86/0و 26/0 است. از طرفی میانگین غلظت برخی از عناصر سمی مانند Pb، Zn، As، F و Hg در این نمونه ها به ترتیب برابر با 96/14، 8/12، 06/7، 43/19 و 33/18 (ppm) است که در مقایسه با غلظت بسیار بالای کلسیم به عنوان ماده معدنی بسیار اندک و ناچیز هستند.

نتیجه گیری

خلوص بالای کربنات کلسیم، آغشتگی اندک به عناصر سمی و مزاحم، ناچیز بودن میزان سیلیس در کنار تناژ مناسب، پایین بودن دامنه تغییرات عمودی و جانبی ماده معدنی، پایین بودن میزان باطله همراه با ماده معدنی و همچنین رنگ روشن ماده معدنی همگی نمایانگر قابلیت بسیار بالای ذخایر سنگ آهک لوماشل در سه منطقه از سواحل مکران بوده و نشان می دهد ماده معدنی کیفیت مطلوب برای فرآوری پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در تهیه مکمل های غذایی خوراک آبزیان را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!