تحلیل راهکارهای پیشگیری، کشف و مبارزه با جرائم نوظهور در فضای سایبر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه نظام اجتماعی تحت تاثیر عمیق فناوری های نوین و سایبری قرارگرفته و در این فضای جدید، جرایمی نوظهور شکل می گیرند که بررسی راهکارهای علمی پیشگیری، مقابله و کشف آن ها از دیدگاه متخصصان و خبرگان در شرق استان تهران، هدف این پژوهش است.
روش
پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از پنل خبرگی، دیدگاه 12 نفر از متخصصان و خبرگان دریافت و تحلیل محتوا شده و در بخش کمی، با روش پیمایش از افراد مجرب و متخصص در حوزه جرایم نوظهور در فضای سایبری در فرماندهی انتظامی شرق استان تهران و پلیس فتا تعداد 130 نفر نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات با تکمیل پرسشنامه گردآوری شده است. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ تایید و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی داده ها و اطلاعات، بررسی شده اند.
یافته ها
یافته های بخش کیفی نشان داد تعداد 45 راهکار برای برخورد و مبارزه با جرایم نوظهور در فضای سایبری شناسایی شده است که تعداد 23 راهکار در بخش پیشگیری، 10 راهکار در بخش مبارزه و 12 راهکار در بخش کشف قرار دارد. بخش کمی هم نشان داد بین راهکارهای پیشگیری، مبارزه و کشف جرایم نوظهور تفاوت وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عامل های اول، دوم و سوم دارای مقدار ویژه بیشتر از یک هستند و در چرخش عامل ها، هرکدام از آن ها تقریبا فاصله نزدیکی با هم دارند.
نتیجه گیری
برای ماموران پلیس کشف جرایم دارای اولویت است؛ درصورتی که نیاز است با آموزش و توجیه ماموران پلیس مرحله پیشگیری و مبارزه نیز برای آنان در اولویت بیشتری قرار گیرد. راهکارهای کنترل جرایم نوظهور در فضای سایبری، نیازمند برنامه ریزی گسترده در همه ابعاد فنی، وضعی، قانونی، انتظامی و اجتماعی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!