اثر مدت زمان روشنایی و هورمون اسید آبسیزیک بر خصوصیات مورفولوژیکی و رنگدانه های گیاه شاهدانه (.Cannabis sativa L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
نور از عوامل محیطی تاثیرگذار بر رشد و توسعه گیاهان است. امروزه لامپ های LED منابع نوری هستند که پژوهش ها بر روی آنها متمرکز شده است و در تولیدات گیاهی پیشنهاد می شوند. در سال های اخیر توجه متخصصان کشاورزی به تنظیم کننده های رشد گیاهی برای بهبود کیفیت و پایداری سیستم کشت معطوف شده است. الیسیتورهای زیستی از طریق فعال کردن سازوکارهای دفاعی باعث القای تشکیل متابولیت های ثانوی و پاسخ های فوق حساسیتی می شوند. فیتوهورمون آبسیزیک اسید، عامل انتقال پیام در شرایط تنش های زنده و غیر زنده است.
مواد و روش ها
این پژوهش در سال 1400 در گلخانه مرکز تحقیقات بیولوژیک شهید فزوه اصفهان به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 5 تکرار بر روی گیاه شاهدانه (.Cannabis sativa L) انجام شد. بدین منظور تاثیر فاکتورهای آزمایش شامل چهار غلظت اسید آبسیزیک (0، 5، 10 و 20 میلی گرم در لیتر) و پنج طول روز (16، 14، 12، 10 و 8 ساعت روشنایی) بر خصوصیات رشدی، محتوای رنگدانه های فتوسنتزی و فنل گیاه شاهدانه ارزیابی گردید. برای هر سطح نوری 20 گلدان در 5 ردیف 4تایی در نظر گرفته شد و بالای سر هر 20 گلدان به صورت جداگانه با توجه به نتایج آزمایش مقدماتی 4 عدد لامپ LED 9 وات با قدرت تابش 90 لومن متصل به زمان سنج به فاصله زمانی 16، 14، 12، 10 و 8 ساعت قرار داده شد. قبل از ورود گیاه به مرحله گلدهی، گیاهان با محلول های صفر، 5، 10 و 20 میلی گرم در لیتر اسید آبسیزیک به طور کامل محلول پاشی شدند. محلول پاشی سه بار و به فاصله 24 ساعت تکرار شد. سپس یک روز پس از محلول پاشی، برگ های گیاهان برای بررسی صفات مورفولوژیکی و میزان رنگدانه ها جمع آوری گردید.
نتایج
بیشترین ارتفاع بوته، قطر ساقه، تعداد برگ، طول ریشه، وزن تر و خشک ریشه، وزن تر و خشک اندام هوایی و وزن تر و خشک برگ در مدت زمان روشنایی 14 ساعت حاصل شد، در حالی که کمترین میزان این صفات در مدت زمان روشنایی 16 ساعت مشاهده گردید. همچنین بیشترین میزان کلروفیل a، b، کل و کاروتنویید در تیمار مدت زمان روشنایی 16 ساعت بدون کاربرد هورمون اسید آبسیزیک حاصل شد. در حالی که بیشترین میزان آنتوسیانین در تیمار مدت زمان روشنایی 16 ساعت تحت تیمار هورمون اسید آبسیزیک با غلظت های 10 و ppm20 مشاهده گردید. همچنین، بیشترین میزان فنل کل در مدت زمان روشنایی 16 ساعت تحت تیمار اسید آبسیزیک با غلظت ppm20 حاصل شد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان گیاهان دارویی در زندگی امروزی بشر، بررسی وجود ارتباط بین شرایط محیطی (ازجمله نور) و هورمون های گیاهی (مانند اسید آبسیزیک) با تولید و تجمع متابولیت های ثانویه در این گیاهان می تواند بسیار مفید باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از نور LED با مدت زمان های روشنایی 14 و 16 ساعت برای افزایش خصوصیات رشدی و محتوای رنگیزه های فتوسنتزی گیاه شاهدانه توصیه می گردد. در حالی که در این شرایط کاربرد اسید آبسیزیک برای افزایش تولید آنتوسیانین و فنل کل، ضروری به نظر می رسد. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد که اگر از نظر نور طبیعی در محیط های بسته مانند گلخانه محدودیت ایجاد شود، می توان با نور مصنوعی تکمیلی حاصل از لامپ های LED ویژگی های کمی و کیفی گیاهان دارویی ازجمله شاهدانه را بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!