آسیب شناسی بعد فنی و مدیریتی بررسی صحنه های جرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیران و کارشناسان  بررسی صحنه جرم برای دستیابی به نتایج مطلوب نیازمند آگاهی از آسیب های موجود و نقش هر کدام از آنها در فرآیند بررسی صحنه جرم هستند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، آسیب شناسی بررسی صحنه جرم و ارائه راهکارهای متناسب است.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش دلفی تدوین شده است. اطلاعات آن، به روش اسنادی  و همچنین، در بخش میدانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته بدست آمده است. مشارکت کنند گان پژوهش را فعالان حوزه کشف جرائم تشکیل می دهند که 30  نفر از خبرگان بر اساس اصل اشباع نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روایی و پایایی داده ها با استفاده از اجماع و آزمون مجدد تایید شده است. روش تجزیه وتحلیل از طریق آزمون میانگین و توافق اجماع نمرات بالای 66/66% و با نرم افزار spss  انجام شده است.

یافته ‎ها: 

بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، آسیب های برسی صحنه جرم به دو بعد الف: آسیب های بعد فنی (تردد افراد غیرمسئول، تغییر و یا آلودگی در نمونه های موجود، ناقص بودن امکانات و ابزار آزمایشگاهی، سهل انگاری و بی توجهی افسر اول در حفظ صحنه جرم، ضعف در تشخیص و شناسایی نمونه های موجود، عدم حضور به موقع کارکنان کلانتری در صحنه جرم و...) و ب، آسیب های بعد مدیریتی (در اختیار نداشتن  نرم افزارهای مرتبط با بررسی صحنه، فقدان مدیریت واحد و یکپارچه، فقدان هماهنگی لازم بین بررسی کنندگان، جابجا شدن کارشناسان و متصدیان امر بررسی صحنه جرم، فقدان دستورکار استاندارد تعریف شده مشخص در خصوص بررسی صحنه جرم، کامل نبودن بانک های اطلاعاتی مرتبط با  بررسی صحنه جرم و...) از هم قابل تفکیک است.

نتایج

صحنه های جرم مانند هر پدیده دیگری دستخوش تغییرات طبیعی و غیرطبیعی هستند؛ بنابراین، علاوه بر حفظ و مراقبت از صحنه جرم،کسب موفقیت در ماموریت های بررسی صحنه جرم منوط به رفع آسیب های احصاشده در ابعاد مدیریتی و فنی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2698424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!