مخاطرات تکنولوژی های نوین بر امنیت اجتماعی با تاکید بر تحولات اخلاقی و ارزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تکنولوژی ها به عنوان واقعیت گریزناپذیر جهان امروز پدیده های در حال گسترشی هستند که خمیرمایه پیشرفت افراد، سازمان ها و جوامع را تشکیل می دهند. این ابداعات در کنار محاسن بیشماری که در فرایند تمدن سازی و جامعه سازی بشر در طول تاریخ داشته اند،آثار مخرب و اخلالگری را نیز در حوزه های مختلف از جمله حوزه امنیت اجتماعی با زمینه سازی محیط بزه دیدگی و بزهکاری افراد فراهم می سازند. از طرفی، عمده پژوهش ها به تحلیل و بررسی عوارض مخرب فنی- صنعتی تکنولوژی پرداخته اند و کمتر به آثار مخرب و اخلالگر فناوری ها در سطح سازمانی و بالاخص، نظام های اخلاقی و ارزشی در پارادایم معرفتی که امنیت اجتماعی را با مخاطره مواجه می سازند، توجه داشته اند.

روش

روش مورد استفاده در سازماندهی و انجام تحقیق در این پژوهش، «تحلیلی-توصیفی» است و تلاش می گردد با استفاده از اصول منطقی و علمی و با تکیه بر داده های مراجع معتبر علمی، به تبیین و توصیف دقیق پدیده های مورد بحث پرداخته شود.

یافته‎ ها: 

یافته ها بیانگر آن است که اختلالات عمیق فناوری ها در عصر حاضر معطوف به اختلالات در سطوح مختلف فنی، سازمانی و پارادایمی- معرفتی است که بالاخص، در حوزه ارزشی-اخلاقی آثار مخرب بنیادینی را در امنیت اجتماعی بر جای خواهند گذاشت.

نتایج

مطابق طبقه بندی نوین ارائه شده در این پژوهش که منطبق با پیچیدگی های عصر حاضر می باشد و  توجه به نتایج حاصله از اختلالات پارادایمی فناوری ها، پیشنهاد می شود که با استفاده از رویکرد «پیشینی» در فرایندی آینده پژوهانه در حوزه های مختلف تصمیم سازی، تقنینی و جرم شناسانه، این آثار شناسایی و در اقدامی پیشگیرانه از پیامدهای مخرب آن در عرصه امنیت اجتماعی جلوگیری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2698427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!