اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای قشر پیش پیشانی بر توجه، حافظه کاری،تصمیم گیری، شناخت اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فعالیت شناختی و کیفیت زندگی نشانگر های مهمی در ارزیابی سلامت روان هستند و بهبود آنها منعکس کننده حفظ و ارتقای سلامت فیزیکی و روانی در سالمندان است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی قشر پیش پیشانی مغزی بر توجه، حافظه کاری، تصمیم گیری، شناخت اجتماعی و کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی سالمندان بالای 60 سال ساکن شهرستان تبریز در سال 1402 بود که از میان آنها نمونه 40 نفر که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه یک روز درمیان تحت تحریک الکتریکی مغزی بر روی پیش پیشانی با شدت 1 میلی آمپر دریافت نمودند و گروه کنترل در این زمان هیچ مداخله ای دریافت نکرد. از آزمون ارزیابی خودکار عصب روانشناختی کمبریج، جهت ارزیابی عملکرد شناختی و پرسش نامه کیفیت زندگی 36 گویه ای سازمان بهداشت جهانی جهت کیفیت زندگی در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. از روش تحلیل آماری آنکوا در نرم افزار SPSS نسخه 24 جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها استفاده گردید. نتایج آزمون آنکوا نشان دهنده تفاوت معنی دار در میانگین توجه، حافظه کاری، تصمیم گیری، شناخت اجتماعی بین دو گروه آزمایشی و کنترل در پس آزمون بود (05/0<p). به این معنی که تحریک الکتریکی قشر پیش پیشانی موجب بهبود توجه، حافظه کاری و تصمیم گیری و شناخت اجتماعی و همچنین بهبود کیفیت زندگی در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل شده است. یافته های پژوهشی نشان دهنده اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر روی قشر پیش پیشانی در بازتوانی عملکردهای شناختی در سالمندان است، این رویکرد درمانی را می توان به عنوان یک راهکار موثر در بهبود سلامت عملکرد شناختی و کیفیت زندگی استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p2698973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!