فعالیت بدنی قبل و حین دوره بحران کووید-19 و تاثیر آن بر سلامت روان و مشارکت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی فعالیت بدنی در قبل و حین دوره بحران کووید-19 و تاثیر آن بر سلامت روان و مشارکت اجتماعی انجام شد.

روش

این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود که از طریق تحقیقات میدانی و کتابخانه ای انجام شد. جمعیت تحقیق شامل همه شهروندان کشور بود که با توجه به شرایط خاص جامعه و محدودیت های موجود در ترافیک و ارتباطات اجتماعی، از روش نمونه گیری خوشه ای از نقاط مختلف کشور و به صورت برخط (داوطلبان در پاسخ به پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی، ارزیابی سلامت روان دانشگاه پالرمو و ارزیابی مشارکت اجتماعی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. از آلفای کرونباخ برای بررسی قابلیت اطمینان پرسشنامه ها استفاده شد.

یافته ها

تحلیل داده  ها نشان داد میزان فعالیت  بدنی (سبک، متوسط و شدید) در دوران کرونا در مقایسه با دوره قبل از آن کاهش یافته است. همچنین از نظر سلامت روان، فعالیت بدنی در دوران کرونا، بر سلامت عمومی و سرزندگی، تاثیر مثبت و معنی دار؛ و بر افسردگی و اضطراب تاثیر منفی و معنی  داری داشت. در نهایت، تاثیر فعالیت  بدنی در این دوران بر مشارکت اجتماعی مثبت و معنی  دار بود.

نتیجه گیری

به رغم کاهش فعالیت بدنی در دوران کرونا می  توان بیان کرد که مقدار فعالیت بدنی کاهش یافته نیز می  تواند مزایای روان شناختی و اجتماعی خود را آشکار کند و ضمن کاهش اثرات منفی قرنطینه و رعایت دستورالعمل ها از آسیب پذیری روانی- اجتماعی جلوگیری کند و سبب نیک زیستی فردی و اجتماعی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
580 تا 589
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!