ارتباط اختلالات پیش از قاعدگی و اختلال کار در زنان شاغل: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علائم فیزیکی و هیجانی در اختلال پیش از قاعدگی سبب افزایش غیبت از کار، کاهش بهره وری و کاهش کیفیت زندگی مرتبط با کار می شود.

هدف

با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلالات پیش از قاعدگی در ایران و مطالعات محدود در زمینه مشکلات ناشی از کار، این مطالعه به بررسی رابطه بین اختلالات پیش از قاعدگی و عملکرد کاری در زنان شاغل پرداخته است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی 358 زن شاغل (معلم ها و کارگران) در شهر یزد- ایران، از اسفند 1396 تا خرداد 1397 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های ابزار غربالگری علائم قبل از قاعدگی، بهره وری کار و اختلال در فعالیت (نسخه اصلاح شده) و ظرفیت کار عملکردی جمع آوری گردید. زنان به دو گروه با و بدون سندرم پیش از قاعدگی طبقه بندی شدند. پیامدهای کاری شامل بهره وری، ظرفیت کاری و توانایی انجام فعالیت روزانه بین گروه ها مقایسه گردید.

نتایج

در میان 358 شرکت کننده، (8/%33) 121 زن اختلال قاعدگی داشتند. میزان شیوع سندروم پیش از قاعدگی به طور قابل توجهی در معلم ها بیشتر از کارگران (به ترتیب 41/0% در مقابل 7/24%) بوده است (002/0=p). نمره پیامدهای کار به طور قابل توجه در گروه با سندرم پیش از قاعدگی از گروه دیگر و همچنین در معلم ها نیز نسبت به کارگران بدتر بود (001/0 >p).

نتیجه گیری

این مطالعه وجود همراهی قابل توجه بین علائم پیش از قاعدگی و بهره وری، ظرفیت عملکرد کاری و توانایی انجام کار روزانه را نشان داد. معلم ها شیوع بالاتری از سندرم پیش از قاعدگی و عملکرد کاری بدتری نسبت به کارگران داشتند که می تواند ناشی از سطح تحصیلات بالاتر، استرس کاری، وظایف پیچیده تر و مسئولیت شغلی بیشتر در معلم ها باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
149 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!