بررسی همبستگی بین درک ریسک کووید-19 و اضطراب در بین کارگران صنایع تولیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درک ریسک افراد در یک موقعیت اورژانسی بر چگونگی رفتار آنها تاثیرگذار است. در زمان پاندمی یک بیماری مانند کووید-19، ترس از بیماری و عواقب آن، موجب می شود تا افراد با اضطراب درگیر شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین درک ریسک کووید-19 و تجربه اضطراب ناشی از آن در بین کارگران صنایع تولیدی انجام شد.

روش کار

مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال 1401 و در بین 545 نفر از کارگران صنایع تولیدی واقع در استان تهران، مازندران و خراسان شمالی انجام شد. جمع آوری اطلاعات با سه ابزار شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی برای جمع آوری اطاعات فردی، مقیاس اضطراب بیماری کووید-19 (CDAS) و پرسشنامه درک ریسک و پیش بینی کننده های روانی بیماری کووید-19 انجام شد. تحلیل داده ها، با استفاده از آماره های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (همبستگی کانونی) در نرم افزار SPSS 25 انجام گردید.  

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سن کارگران 58/7±98/35 سال، نمره درک ریسک و اضطراب به ترتیب 31/3±89/12 و 51/1±51/4 بود. ضریب همبستگی کانونی بین درک ریسک و اضطراب ناشی از بیماری کووید-19 در کانون اول برابر 734/0 و در کانون دوم برابر 229/0 و مقدار معنی داری متناظر با آن ها کوچک تر از 01/0 بدست آمد. علائم روانی (بار کانونی 725/0-) و علائم جسمانی (بار کانونی 421/0-) نقش معنی داری در پی بینی تغییرپذیری درک ریسک کووید-19 نشان دادند.

نتیجه گیری

درک ریسک بیماری کووید-19 منجر به کاهش اضطراب ناشی از آن شد که این تاثیرگذاری بر علائم روانی به مراتب بیشتر از علائم جسمانی بود. بنابراین در هنگام بروز پاندمی هایی شبیه به بیماری کووید-19، انجام اقداماتی در راستای افزایش آگاهی و درک ریسک کارگران از عامل بیماری، می تواند در کنترل اضطراب موثر واقع گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2700347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!