مروری بر پتانسیل کاربردی مهندسی بافت تولید مثل زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

پیشرفت های اخیر در حوزه بیولوژی تولید مثل به واسطه مهندسی بافت کمک شایانی به مراقبت های بهداشتی و درمانی ناباروری کرده است. تحقیقات کنونی در زمینه مهندسی زیستی بافت های تناسلی زنان، امیدهای جدیدی را برای افرادی که از اختلالات مادرزادی و اکتسابی دستگاه تناسلی رنج می برند و همچنین دچار ناباروری هستند، ایجاد کرده است. 

هدف

هدف از این مطالعه، ارائه مرور کلی از مواد زیستی و استراتژی های استفاده شده در مهندسی بافت اندام ها / بافت های تولید مثلی زنان است.

روش ها

در این مطالعه جست وجوی مقالات با استفاده از کلید واژه های  Infertility ،Tissue Engineering ،Female Reproductive Organs ،Vagina ،Uterus ،Ovary  و Follicle توسط دو پژوهشگر مسلط به روش جست وجوی علمی به طور مستقل در بانک های اطلاعاتی ساینس دایرکت، اسکوپوس، پاب مد، وب آوساینس و گوگل اسکالر انجام شد و در نهایت، 82 مقاله انتخاب و بررسی شد.

یافته ها

مهندسی بافت با استفاده از مواد زیستی، سلول های بنیادی و فاکتورهای مولکولی برای ساخت رحم مصنوعی، بازسازی واژن، رشد و بلوغ فولیکول های تخمدان در شرایط آزمایشگاهی علاوه بر فراهم کردن بستری برای مطالعات علوم پایه در این زمینه، راهکارهای کاربردی و درمانی برای اختلالات اندام های تولید مثلی زنان و ناباروری ارائه کرده است. 

نتیجه گیری

عملکردهای فیزیولوژیک دستگاه تناسلی زنان می تواند تحت تاثیر اختلالات اکتسابی و نقایص مادرزادی قرار گیرد که منجر به ناباروری می شود. رویکردهای مهندسی بافت به عنوان راهکارهای درمانی عملکردی، از طریق استفاده از مواد زیستی، سلول ها و فاکتورهای رشد کمک زیادی به این حوزه کرده است؛ بنابراین درمان های مبتنی بر مهندسی بافت می تواند روزنه امیدی در بیماران مبتلا به این اختلالات باز کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!