تاثیر اعتیاد به اینترنت بر عملکرد تحصیلی و اختلالات اسکلتی عضلانی دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه بسترهای مختلف از جمله شبکه های مجازی و وب سایت ها با اتصال به اینترنت، افراد را با داده های زیادی ارتباط می دهند. جذابیت این بسترها در برخی مواقع باعث می شود که افراد به شکل اعتیادآوری از آنها استفاده کنند. استفاده بدون کنترل از اینترنت نیز ممکن است مشکلاتی از جمله کاهش پیشرفت تحصیلی و ایجاد مشکلات اسکلتی عضلانی به همراه داشته باشد.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود صورت گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از چهار پرسش نامه دموگرافیک، اعتیاد به اینترنت یانگ، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور و پرسش نامه نوردیک استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و همبستگی پیرسون، به وسیله نرم افزار SPSS version.16 در سطح معنی داری 0/05 انجام شد.

نتایج

بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی به ترتیب مربوط به نواحی کمر (40/8%)، پشت (36%) و گردن (33/8%) بود. در بین نواحی مختلف بدن، گزارش ناراحتی در نواحی گردن، شانه و مچ دست با اعتیاد به اینترنت رابطه معنی دار داشتند (P به ترتیب: 0/038، 0/007 و 0/029). بین سطوح مختلف اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری یافت نشد.

نتیجه گیری

شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از عوارض استفاده ناصحیح و غیراصولی از تجهیزات مرتبط با اینترنت می باشد؛ لذا می توان با فراهم کردن بسترهای آموزشی مناسب و ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از تکنولوژی های نوظهور، این مشکلات را تقلیل داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7428 تا 7442
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!