فرصت ها و چالش های دانشگاه های علوم پزشکی در دست یابی به اهداف توسعه پایدار: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دستور کار 2030 سازمان ملل، با 17 هدف در هسته اصلی خود، راهنمای مقابله با مهم ترین چالش های جهان است. با توجه به نقش مهم دانشگاه های علوم پزشکی در دست یابی به اهداف توسعه پایدار، این مطالعه با هدف شناسایی فرصت ها و چالش های موجود برای دانشگاه های علوم پزشکی جهت دست یابی به اهداف توسعه پایدار انجام گرفته است.

مواد و روش ها

پژوهش کیفی حاضر به صورت اکتشافی در سال 1401 در دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام گرفت. مصاحبه های نیمه ساختاریافته هدف مند با 38 نفر از مدیران و کارشناس های شاغل در معاونت های مختلف انجام و تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی Graneheim و Lundman انجام گرفت.

یافته ها

تعداد 25 فرصت برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مسیر دست یابی به اهداف توسعه پایدار در چهار دسته شامل نیروی انسانی، ارائه خدمات، سرمایه گذاری و ارتباطات و هماهنگی شناسایی شد. هم چنین، تعداد 35 چالش در پنج دسته شامل نیروی انسانی، ارائه خدمات، نظارت و کنترل، همکاری و تعاملات و تامین مالی شناسایی شدند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می گردد سیاست گذاران و مدیران سلامت در جهت دست یابی به اهداف توسعه پایدار استخدام و نگه داری افراد متخصص در حوزه های مختلف، به کارگیری مشوق های کافی و مناسب، سرمایه گذاری کافی در حوزه مراقبت های بهداشتی اولیه (Primary health care; PHC)، استفاده از سیستم ها و تجهیزات مدرن مخصوصا در حوزه ثبت داده ها و بهبود روابط بین معاونت ها و دانشگاه های علوم پزشکی با یک دیگر و با سایر سازمان ها را در دستور کار خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1237 تا 1258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2702257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!