ارزیابی آب شیرین کن تبخیری چند اثره (MED) برای نمک زدایی از پساب های نیروگاه بخار ایرانشهر با استفاده از حرارت اتلافی بلودان بویلرها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پساب صنعتی، یکی از منابع مهم آلودگی در فعالیت های صنعتی و از جمله نیروگاه های برق می باشد. با کنترل اصولی پساب های صنعتی، علاوه بر جلوگیری از اثرات سوء آن، در مصرف منابع محدود آبی نیز صرفه جویی می گردد. با توجه به مصرف بالای انرژی سیستم های مختلف نمک زدایی برای تولید آب شیرین و همچنین تلفات حرارتی موجود در نیروگاه ها، می توان بخش عمده ای از پساب تولید شده در نیروگاه ها را به منظور استفاده مجدد در فرایندهایی که نیاز به آب دارند، شیرین سازی نمود. در این مطالعه شبیه سازی یک واحد نمک زدایی تبخیری چنداثره (MED) برای یک نیروگاه بخار در نرم افزار ترموفلو صورت می پذیرد که انرژی حرارتی مورد نیاز آن از بلودان بویلر نیروگاه تامین می گردد. آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای اساسی در شبیه سازی، به منظور انتخاب بهینه ترین مقادیر صورت گرفته است. در سناریو منتخب ارائه شده، با توجه به وجود 870 مترمکعب در روز پساب واحدهای مختلف نیروگاه بخار ایرانشهر، یک آب شیرین کن MED با 12 مرحله با قابلیت تولید 290 مترمکعب در روز آب شیرین پیشنهاد گردیده است. دبی بخار مصرفی 1/1 تن بر ساعت است که حدود یک هفتم بلودان بویلر نیروگاه می باشد، است. نرخ بهره خروجی سیستم پیشنهادی در واحد شبیه سازی شده برابر 2/10 و نسبت بازیابی در آن 33 % می باشد. هزینه سرمایه گذاری سیستم پیشنهادی برابر 3290 دلار به ازای تولید هر متر مکعب آب شیرین در روز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2702323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!