بینش جامعه شناختی و ورزش: مروری بر مفاهیم و فرصت های پژوهشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این تحقیق به بررسی مفهوم بینش جامعه شناختی و ارتباط آن با حوزه ورزش می پردازد. روش شناسی: از طریق یک مرور روایتی برای جمع آوری ادبیات مرتبط و تجزیه وتحلیل تحقیقات موجود استفاده شد. برای اطمینان از بررسی جامع و کل نگر، جستجوی کاملی از پایگاه های اطلاعاتی انجام شد. این داده ها به صورت موضوعی سازمان دهی شدند تا الگوها، مضامین مشترک و تغییرات در ادبیات را نشان دهند. ترکیب یافته ها با استفاده از رویکرد مرور روایتی انجام شد که امکان ادغام دیدگاه های متنوع و چارچوب های نظری را فراهم می کرد.

یافته ها

بر اساس چارچوب تحلیلی طراحی شده، رابطه بین بینش جامعه شناختی و ورزش در سه مفهوم مورد شناسایی قرار گرفتند که عبارت اند از: 1) جامعه پذیری و شکل گیری هویت در ورزش، 2) نابرابری و قشربندی اجتماعی در ورزش، و 3) ورزش به عنوان بستری برای تغییر و مقاومت اجتماعی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد با به کارگیری بینش جامعه شناختی در ورزش، می توانیم بینشی در مورد پیامدهای اجتماعی فعالیت های ورزشی، شکل گیری هویت های ورزشی، تداوم نابرابری ها در ورزش، نقش رسانه ها و تجاری سازی ورزش، و پتانسیل تغییر و مقاومت اجتماعی در و از طریق ورزش به دست آوریم.خلاصه ای از یافته ها آورده شود.

نتیجه گیری

بینش جامعه شناختی و مولفه های کلیدی آن، و کاربردش در تحلیل های حوزه ورزش موضوعیت و اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این، پتانسیل های پژوهشی زیادی برای پژوهشگران در این زمینه وجود دارد. مفاهیمی نظیر اینترسکشنالیتی در ورزش، نقش فناوری و رسانه های دیجیتال، ورزش و جهانی شدن، ورزش و نابرابری های سلامت، حاکمیت و سیاست ورزشی، حوزه های جذابی برای پژوهش های آتی محققان در حوزه علوم اجتماعی ورزشی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!