تاثیر چالش های روابط خارجی ایران و امارات عربی متحده بر امنیت مرزهای ایران در حوزه خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش مهم است که اصلی ترین چالش ها در روابط خارجی ایران و امارات عربی متحده در دوره پسابرجام چه بوده است؟ و این چالش ها چه تاثیری بر امنیت مرزی و تمامیت ارضی ایران در حوزه خلیج فارس دارد؟

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر با دارا بودن رویکردی توصیفی به موضوع و با شیوه گردآوری کتابخانه ای-اسنادی اطلاعات دارای روش پژوهش کیفی می باشد.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که با وجود شروع مذاکرات و روابط دوستانه فی مابین ایران و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و تلاش در جهت ترمیم روابط میان ایران و کشورهای این منطقه، علی الخصوص امارات، مسئله جزایر سه گانه، تحریم های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، وقوع جنگ یمن، بحران سوریه، روابط رسمی امارات با رژیم صهیونیستی تاثیر به سزایی در ایجاد چالش در روابط دو کشور داشته به گونه ای که با وجود تلاش ایران در جهت اعتمادسازی و بهبود روابط خود با کشورهای عربی، با اقدامات تفرقه افکنانه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا این روابط به سوی واگرائی حرکت نموده است به نحوی که عوامل سیاسی-امنیتی با مطرح شدن حاکمیت بر جزایر سه گانه ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) از سوی امارات و حمایت قدرت های بزرگ از جمله آمریکا از آن و حمایت اخیر روسیه از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در تیر 1402 که امارات را حاکم برحق این جزایر معرفی می نمود به عنوان مهم ترین چالش ها در روابط خارجی ایران و امارات در دوره پسابرجام بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها؛ این پژوهش به این نتیجه می رسد که عوامل سیاسی-امنیتی همواره تهدیدی جدی بر تمامیت ارضی ایران است و این عوامل زمینه ای برای بروز ناامنی و تنش مرزی نه تنها در منطقه خلیج فارس خواهد گردید بلکه باعث طرح ادعاهایی توسط سایر کشورهای این منطقه نسبت به جزایر ایرانی و سایر مناطق حساس مرزی از سوی کشورهای هم جوار با ایران نیز خواهد شد که این امر ضرورت حفظ امنیت پایدار مرزی ایران با تقویت و پرورش نیروهای کارآمد ارکانی مثل نیروهای مرزبانی ناجا در مناطق حساس مرزی ایران را به عنوان نمونه ای یادآور می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2706622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!