بررسی رابطه ویژگی‎های شخصیتی با تعامل حرفه ای و کیفیت مراقبت‎های پرستاری در پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مراقبت، به عنوان مهم ترین نقش پرستاری بوده که ایفای نقش در آن از طریق تعاملات و ارتباطات موثر شکل می گیرد. کیفیت مراقبت های پرستاری و تعاملات حرفه‎ای پرستاران در حیطه مراقبت از بیمار می‎تواند تحت تاثیر نگرش‎ها و باورها و یا به زبان بهتر ویژگی‎های شخصیتی ایشان باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با تعامل حرفه ای و کیفیت مراقبت های پرستاری در پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 انجام شده است.

مواد و روش ها

در این تحقیق 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد مربوطه را تکمیل نمودند و سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

78 درصد از شرکت کنندگان مونث و 44 درصد آنها در رده سنی 24 الی 36 سال قرار داشتند. بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری پرستاران با کیفیت مراقبت های پرستاری (029/0=p, 178/0=r) و همچنین بین ویژگی های شخصیتی توافق پذیری (013/0=p, 202/0=r) و وجدان گرایی (038/0=p, 169/0=r) پرستاران با تعامل حرفه ای آنان رابطه معنی داری مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری

از آنجا که با افزایش میزان توافق پذیری در شخصیت پرستاران کیفیت مراقبت های پرستاری بیشتر و همچنین با افزایش میزان توافق پذیری و وجدان گرایی در شخصیت پرستاران تعامل حرفه ای در آنان بیشتر بوده است پیشنهاد می گردد ضمن توسعه تحقیقات در این زمینه از افراد با شخصیت های توافق پذیر و وجدان گرا در نقش های حساس پرستاری استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!