نقش پلیس در حکمرانی شهری با محوریت اخلاق (مورد مطالعه: کلانشهر تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

هدف این پژوهش بررسی نقش پلیس در حکمرانی شهری با محوریت اخلاق (نمونه کلان شهر تبریز) است. هر نظام سیاسی برای تداوم ثبات و امنیت پایدار خود نیازمند حکمرانی شایسته در ابعاد گوناگو ن است تا تعالی و رشد فردی و اجتماعی جامعه خود را سرعت بخشد.

روش پژوهش: 

روش به کار رفته در این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پژوهش های کمی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را دو طبقه مدیران انتظامی، معاونین، شهرداری ها، دانشگاه ها و بهزیستی تشکیل می دهند. نمونه پژوهش براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه با روش مورگان تعداد 162 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه پژوهش گرساخته است.

یافته ها

بر اساس مدل ضریب ویژگی، شاخص پایداری و امنیت با امتیاز 00/3 بالاترین کشش و انعطاف پذیری را با مقوله حکمرانی داشته است. بعد از آن شاخص پاسخ گویی است که با امتیاز 021/1 و رتبه دوم کشش و قدرت جذب حکمرانی را به خود اختصاص داده است. شاخص اخلاق محوری با امتیاز 422/0 در رتبه سوم تبیین حکمرانی قرار گرفته است که دارای تاثیر مثبت است. شاخص کارایی و اثربخشی با امتیاز 224/0 در رتبه چهارم قرار دارد.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که از بین متغیرهای مرتبط با اخلاق محوری، بیش ترین میزان هم بستگی به ترتیب به متغیر مثبت نگری (بخشش و گذشت)، قدرشناسی، نظارت بر زیردستان و جذب حداکثری بوده است. بنابراین موثرترین راه در حکمرانی مطلوب شهری، تربیت نیروی انسانی با ویژگی های مردمی بودن، دینی و اعتقادی و اخلاقی بودن، اشرافی و مسرف نبودن، ظالم نبودن و مورد ظلم واقع نشدن می باشد. بنابراین پلیس می بایست اخلاق محوری و تربیت دینی و اسلامی را سرلوحه خود قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!