مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی فوریت های پزشکی در ایران ودانشگاه گرینویچ انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دانشگاه های علوم پزشکی با آموزش نیروهای بهداشتی و درمانی از جمله کارکنان پیش بیمارستانی نقش بسزایی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ایفا می کنند. در همین رابطه، نظام آموزشی و برنامه درسی بایستی بر اساس نیازهای گیرندگان خدمات و مطابق با معیارهای علمی طراحی و به روزرسانی گردد. مقایسه برنامه های درسی می تواند به ارتقای کیفیت برنامه آموزشی کمک نماید؛ لذا این پژوهش باهدف مقایسه برنامه کارشناسی فوریت پزشکی در ایران و دانشگاه گرینویچ انگلستان انجام شد.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر به شیوه توصیفی - تطبیقی انجام شد. اطلاعات موردنیاز در مورد جدیدترین برنامه آموزش کارشناسی پیوسته رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی از طریق جستجوی اینترنتی و با مروری بر برنامه آموزشی دوره پیوسته رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی ایران و دانشگاه گرینویچ انگلستان به دست آمد و سپس دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد.

یافته ها

 در کشور ما ایران ضوابط ورود به رشته دارابودن مدرک پایه شرکت در آزمون و مصاحبه حضوری در نظر گرفته می شود. در دانشگاه گرینویچ مصاحبه حضوری و ارائه مستندات از ملاک های ورود به رشته تلقی می شود. برنامه هر دو دانشگاه دارای رسالت، چشم انداز و اهداف واضح و مشخص می باشد. دوره تحصیلی در ایران چهارساله می باشد و مجموعا 130 واحد و هر واحد معادل 17 ساعت در نظر گرفته می شود. در دانشگاه گرینویچ دوره سه ساله، مجموعا 360 واحد و هر واحد درسی معادل 10 ساعت می باشد. برنامه آموزشی دانشگاه گرینویچ علاوه بر مباحث پایه ای، تخصصی، مهارت های عملی و بالینی، به ارتباط فردی، مهارت مدیریت و مقررات حرفه ای توجه بیشتری می نماید.

نتیجه گیری

استفاده از تجارب برنامه آموزشی دانشگاه گرینویچ انگلستان در همه جانبه نگری، تقویت ارتباط فردی سازمانی، آشنایی بیشتر با مقررات حرفه ای، تقویت آموزش آنلاین، تاکید بر مهارت رانندگی و خود توانمندسازی، می تواند در توسعه صلاحیت حرفه ای و نهایتا بهبود کیفیت ارائه خدمات پیش بیمارستانی موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!