بررسی دانش، نگرش و رفتار دانشجویان علوم بالینی و پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد بحران کووید-19

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در ابتدای شیوع پاندمی کرونا، عدم شناخت کافی در خصوص ماهیت بیماری، راه های انتقال و عوامل موثر در شدت بیماری، نگرانی و اضطراب شدیدی را ایجاد کرده بود. باتوجه به اینکه دانشجویان علوم پزشکی در ارتباط نزدیک با افراد هستند، لازم است سطح دانش، نگرش و رفتار آن ها در مواجه با کووید-19 سنجیده شود تا در صورت نیاز، اقدامات مناسب در راستای ارتقای آگاهی و نگرش آنان صورت گیرد. در همین راستا، مطالعه حاضر باهدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم بالینی و پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد کووید-19 انجام شد.

مواد و روش ها

 این مطالعه به صورت مقطعی با مشارکت 308 نفر از دانشجویان علوم بالینی و علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. نمونه گیری به صورت طبقه بندی شده انجام و داده ها با استفاده از پرسش نامه مطالعه بانیاس (Baniyas) جمع آوری و وارد نرم افزار آماری SPSS-26 شده و داده های کمی با استفاده از آزمون های توصیفی و Chi-Square تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

از افراد شرکت کننده در مطالعه231 (% 8/74) زن و بقیه مرد بودند. دانشجویان علوم پایه و بالینی دانش خوبی در مورد عامل بیماری، انتقال از حیوان به انسان، راه های انتقال بین انسآن ها، علائم ، بهترین تست تشخیصی، درمان، راه های کاهش شیوع بیماری، مراقبت های افراد مثبت بدون علامت، انتقال بیماری در افراد مبتلا و بدون تب و انتقال بیماری در کودکان و بزرگسالان جوان داشتند. دانشجویان علوم بالینی و پایه نگران ابتلا خود و از اعضای خانواده به بیماری بودند.

نتیجه گیری

دانشجویان سطح بالایی از دانش، نگرش خوب و اقدامات خوب را نسبت به همه گیری  کوید-19 نشان دادند. بااین وجود، آنها نگران ابتلا هم خود و هم اعضای خانواده خود بودند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!